Brev:
Vil ikke drikke MME - 5 mdr.
12. august 2009
Alder:
5 mdr.
Vil ikke drikke MME - 5 mdr.
Kære Helen,
Her kommer et par spørgsmål ang. min 5½ mdr gamle datter. For ca. 3 uger siden introducerede vi hende til majsgrød, da hun var begyndt at vågne for at amme hver anden time hele natten. Det gik lidt langsomt i starten, men hun klarer nu bedre at få guidet maden bagud i munden og spiser nu optil ca. 1/3 dl.
Hun får grød efter middagsluren el. omkring vores spisetid kl. 17.30, når det lige passer med, at hun virker oplagt, og der er gået ca. 1 time fra sidste amning. Resten af dagen (og natten) ammes hun. Vi overvejer nu at begynde at indføre et ekstra måltid. Er det ok, selvom hun endnu ikke er oppe på ½ dl grødindtag i første måltid, sådan som du har rådgivet andre om?
Ifølge vores SP er vores datters vækstkurve let faldende (vejede ved 5 mdr 7,3 kg og var 68 cm lang mod 4 kg og 54 cm ved fødslen), ikke noget katastrofalt, men hun mente måske ikke, det var nok med amning længere. Vi vil derfor også gerne supplere med en flaske om aftenen.
Problemet her er, at vores datter nægter at drikke MME! Hun har drukket ca. 40 ml vand af flaske, men ikke en dråbe, hvis der er MME i flasken. Ligeledes er hun meget interesseret i at drikke vand af glas (og noget kommer der da også i maven), men vil ikke røre glas med MME. Hun får MME i sin grød, men det smager jo selvfølgelig noget anderledes.
Vi er ved at blive en smule frustrerede, især fordi vi sidst på måneden skal til bryllup, og vores datter skal passes ude for første gang fra kl. ca. 19.30. Aftenplanen ser for tiden således ud:
Hun bliver som regel ammet i søvn omkring kl. 18.30-19. Vågner efter 40 min., bliver ammet igen el. vugget i søvn. Sover 40 min, bliver ammet igen el. vugget i søvn afh. om hun blev ammet sidst. Først herefter tager hun som regel omkring 3 timer i træk.
Som du kan se ovenfor, vil vores babysittere med garanti opleve, at hun vågner mindst 2-3 gange under deres pasning. Det ville være rart om de kunne give MME nogle af disse gange. Har du nogle forslag til, hvordan vi i løbet af de næste par uger, kan gøre hende mere babysitter-venlig?
Jeg har overvejet at anskaffe en brystpumpe og malke ud, men hun ammer ca. hver anden time hele dagen (min SP synes endda jeg skal prøve at amme mere), og mine bryster er på intet tidspunkt spændte, så jeg kan ikke se, hvordan jeg skulle kunne malke noget ud, uden at tage noget fra hende.
Håber du kan hjælpe.