Svar: Vejrtrækningsalarm
12. august 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Rosas mor
Det er sjældent nødvendigt at bruge apnøe-alarm til børn født til tiden, som er sunde og raske. Alarmen bruges normalt til fortidligt fødte børn, som naturligt kan have en meget uregelmæssig vejrtrækning, samt vejrtrækningsproblemer.
Selvom det hele lille barn trækker vejret uregelmæssigt og alarmen går igang, så vil det sjældent være nødvendigt at begynde at give førstehjælp med luft indblæsninger, hjertemassage osv. Det vil normalt være sådan, at barnet vil reagerer bare af lyden eller vibrationen som alarmen laver og er dette ikke tilstrækkeligt, vil man ofte kunne nøjes med at hive barnet op for at 'vække' dem lidt.
Jeg håber dette er svar nok på dit spørgsmål :) Og så er det da forøvrigt en rigtig god idé at få genopfrisket dit førstehjælpskursus, som du er inde på - især førstehjælp til børn er jo relevant nu og her er reglerne naturligt lidt anderledes end hos voksne ... Måske var det noget for mødregruppen at begive sig i kast med :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske