Svar: Er hendens søvnrytme ok?
12. august 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Gitte
Det vil være en rigtig god idé at du nu begynder med lidt mere rigtig mad, altså mere familiemad, mad i stykker - "mad med smag" og "mad med bid i".
Nu hvor din datter er 8 måneder gammel, skal hun altså udfordres lidt mere smags- og konsistensmæssigt og jo mere variation du kan give hende, jo bedre er det.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Små rugbrødshapsere eller andet fiberrigt brød med forskelligt smørbart pålæg - meget gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, torskerogn eller lignende. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30. Afhænger lidt af hvor lang en formiddagslur hun tager.
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, naturligvis i en konsistens hun kan kapere - men meget gerne mad som smager af noget. Hun må gerne få f.eks. lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, farsbrød, indemaden af en frikadelle, laks med pesto, fiskefilet, rødspættefilet med tomat og parmesan osv. Der skal være mad i stykker, mad som hun kan sidde med i hånden og gumle på, men der skal også være mos så hun bliver mæt nok. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se skal din datter altså have langt større variation og der er stort set ikke noget hun ikke kan få ... Det er rigtig vigtigt at du giver hende mad som tager udgangpunkt i jeres mad og en mos lavet med kartofler og broccoli er ikke nok til en pige på hendes alder. Faktisk lyder det som om at hun slet ikke kan lide kartoffelmos, så drop dette og giv hende i stedet en kartoffelbåd i hånden hun kan gnaske i og lav så mos af alle andre grøntsager.
Får I en dag mad, som hun ikke kan spise, så køb grøntsagsmos / middagsretter på glas beregnet til børn på 8 måneder. Det kan også give dig inspiration til hvad du kan give hende, at se på glassene i supermarkedet.
Jeg vil anbefale dig at du bager nogle boller til hende, havregryns boller er her en god idé:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide eller mælk, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Bollerne bruges som mellemmåltid formiddag og eftermiddag og kan fint spise med lidt smør på og en ostestang ved siden af.
Det er vigtig at du starter dagen med grød og ikke længere starter med flaske ... Hun må meget gerne få en flaske tidlig morgen, som det fremgår af planen, men sover hun til kl. 07, så er det vigtigt at starte dagen med grød. Det er vigtigt at du giver hende de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. I stedet kan hun så få en flaske inden formiddagslur, men hold mængden af mælk lidt nede, så der fortsat er plads i maven og lyst til anden og mere sufficient mad.
Det er således også vigtigt at I får startet dagen i god tid, kommer op, kommer igang osv. så hun når at få alle de måltider hun har behov for i løbet af en dag :)
Jeg håber at min plan for dagen og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske