Svar: Vågner hele tiden - 10 mdr.
12. august 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Nynne
Det er rigtig fint at I har fået trappet amningerne om natten ned, der er dog ingen tvivl om at jeres datter vågner, fordi hun gennem længere tid, har været vant til at få bryst og derefter sove videre.
Derudover er der sandsynligvis også en sammenhæng mellem det at komme i favn, falde næste i søvn ved brystet stadigvæk og blive vugget i søvn ...
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde isøvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din datter forbinder fortsat det at sove med at være i din favn og få bryst. Hun er ikke længere afhængig af mælken, men hun er afhængig af at være fysisk meget tæt på dig og er afhængig af at du tager hende op og vugger hende ...
Det er naturligvis fortsat vigtigt at du ammer og giver hende din mælk, men det kunne måske være en idé at du ammede hende i stuen og først derefter gik på værelset for at putte. Det kunne betyde at hun så var mere vågen og registrerede, at hun blev lagt i sin seng og så er det i sengen, at I skal lulle hende til ro.
Så længe hun forbinder det at falde i søvn med at være i jeres favn, så vil hun søge favnen igen og igen i løbet af natten og først når I tager hende op, vugger hende som I plejer og giver hende det hun søger, - ja så falder hun til ro, sover videre indtil hun så vågner op og har behov for det igen.
Det handler alt sammen om søvnassociationer og det er meget vigtigt at I nu overvejer, hvad søvnassociationer I giver jeres datter. At stoppe med amning er en ting, men det er vigtigt at sætte nogle søvnassociationer ind, som I alle på sigt kan leve med ...
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dyne lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og jeres datter vil således også have mange små opvågninger natten igennem. Det er helt normalt at disse opvågninger ligger med 1 times interval - det der er vigtigt, er at hun er i stand til at komme videre i søvnen uden at blive taget op og vugget og uden at få bryst. Altså stille og roligt uden at behøve hjælp fra jer.
Mit forslag er derfor at du fortsat ammer din datter inden sengetid og har du det bedre med at ligge ned og amme hende liggende end at sidde i stuen, så er det fint nok. Det er bare vigtigt at du putter hende over i sengen, hvor du ønsker at hun skal sove, på et tidspunkt hvor hun registrerer at det er der hun puttes, så hun forbinder det med stedet hvor hun falder i søvn og er fuldstændig tryg ved det sted.
Hvis hun har lært at falde i søvn i mors eller fars favn og med tæt fysisk kontakt, så vil hun naturligt ikke kunne falde i søvn igen, når hun har sine opvågninger om natten, uden at have dette. Hun vil søge det indtil det kommer igen.
Jeg plejer at sammenligne det med at du som voksen falder i søvn ved siden af din partner og han så forsvinder i løbet af natten. Hvis du vågner og oplever at din mand er væk, så vil du ikke kunne sove videre, men i stedet vil du vågne yderligere op, du vil mærke en uro og du vil begynde at søge efter ham, for at finde ud af hvor han er blevet af. Du ville først falde til ro, når du havde fundet ud af at der ikke var sket noget, at han bare var gået på toilet, ikke kunne sove og derfor var stået op og sad og læste avisen eller lignende.
Og det er præcis det samme for jeres datter, når hun vågner op, så mærker hun efter - er I der, er situationen som da hun faldt i søvn ... er den det, så sover hun trygt videre, men er I væk og forbinder hun det at sove med at ligge tæt ved jer, så vil hun blive urolig, vågne mere op og vil ikke kunne sove igen før I atter giver hende den søvnassociation hun søger :)
Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske