Svar: Vælling eller grød?
12. august 2009
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Nej, du bør ikke give din dreng hverken vælling eller grød, så længe han er under 4 måneder gammel - og det er her ikke uger man tæller, men måneder :)
Det handler om at din drengs tarmsystem fortsat ikke er særlig modent og det er vigtigt at han er i stand til at nedbryde den mad du giver ham. Der sker løbende en enzymændring i både mave, tarme og spyt, som vil hjælpe ham til at kunne nedbryde anden føde end mælk og de enzymer skal have tid til at udvikle sig.
Jeg kan godt høre at han lyder sulten og du skal naturligvis overveje om han har et reelt sultbehov, eller om det snarere handler om at hans suttebehov er stort ... Det er forholdsvis hurtigt at spise af en flaske i forhold til at blive ammet. At tømme en flaske tager måske under 10 minutter, hvor det at blive ammet sagtens kan tage ½ time. Børn der bliver ammet, får derfor naturligt stillet deres suttebehov og behov for nærhed på en anden måde end børn der får flaske.
Der er også altid en risiko for at barnet overspiser, når det får flaske, fordi mælken løber meget let til barnet. Han skal ikke arbejde nær så hårdt for føden og derfor kan der være en risiko for at han simpelthen indtager for store mængder mælk.
Jeg vil derfor anbefale dig at du begynder at give ham sut i forlængelse af et måltid, så du sikrer dig at hans suttebehov stilles og at måltidet således trækkes lidt ud (uden at han får yderligere mælk).
Når han er 4 måneder gammel, vil det være relevant at du skifter til modermælkserstatning type 2, som ofte mætter lidt mere og du kan her også supplere med 2 flasker vælling dagligt (max 400ml). Hvis ændring i mælke-sammensætning til den tid ikke er nok, så vil det være relevant at du starter op med lidt skemad, men ikke før :)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske