Svar: Tilskudsblanding - 4 mdr.
12. august 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Juniorfugl
Modermælkserstatning kan børn leve udelukkende af, hvor tilskudsblanding kan give som tilskud til anden mad. Vælling er f.eks. en tilskudsblanding og mange bruger den som drømmeflaske, fordi de mener at det mætter lidt mere og de derved får et barn som sover lidt længere om natten :)
Der er i princippet ikke grund til at give tilskudsblandinger, hvis barnet trives rigtig godt på den almindelige modermælkserstatning. Der er ofte tilsat lidt mere jern og forskellige vitaminer osv. i en tilskudsblanding, men der er ikke umiddelbart noget belæg for at give børn dette ekstra, hvis de i øvrigt spiser som de skal og trives.
Da tilskudsblandinger ofte mætter lidt mere, så kan de bruges til børn der er meget sultne. Det vil sige, hvis man har et barn som let kan indtage 1400-1500ml mme dagligt, så kan det være en god idé at udskifte et par af flaskerne med tilskudsblanding for at give lidt mere mæthed og komme lidt ned i mængde. Hvorimod, hvis man har et barn som kun lige drikker sit udregnede behov og som ikke virker specielt sulten, så kan det være en dårlig idé at tilbyde tilskudsblanding, da det så kan nedsætte barnets indtag, hvilket barnet jo ikke har behov for ...
I alderen 4-6 måneder må max gives 2 flasker (ialt 400ml) tilskudsblanding dagligt, resten skal være almindelig modermælkserstatning.
Tilskudsblanding skulle ifølge producenterne også have den fordel at det lettere blandes op i mad, det er således praktisk at bruge når man laver grød til sit barn. Det skulle være lettere opløseligt og kan bruges direkte, man behøver således ikke blande en flaske mme først, som så hældes i maden. I stedet kan man komme pulveret direkte i maden, således at hvis du f.eks. bruger 100ml vand i grøden, så kan du komme den mængde mælkepulver i der svarer til dette og røre rundt.
Med den alder din datter har, så er det meget små mængder skemad hun får og det tager lidt tid at nå op på en portion. Ved siden af sin skemad skal hun fortsat have samme mængde mælk som hun plejer og det er netop den vanlige mælkemængde + skemad der stille og roligt skal gøre hende mere mæt. Mæthed hele dagen igennem er vigtigt for at sove godt om natten.
Tilskudsblanding eller vælling er egentlig det samme som en tynd grød og at nogen familier synes det mætter mere, hænger måske sammen med at barnet jo drikker noget større mængder af det end hvis det spiser med ske. Hvor der kun glider 4-5 skefulde grød ned, så sluger barnet let 150-200ml vælling / tilskudsblanding og derved mætter det naturligt mere end grøden.
Så hvorvidt din datter skal have tilskudsblanding eller ej afhænger således af hvad du skønner behovet er. Nu hvor du har købt det, så kan du fint bruge det i madlavningen og du kan også give hende op til 2 flasker dagligt, for at se om det kan mætte hende lidt mere. Men som udgangspunkt behøver hun ikke få det, så kan hun fint trives med almindelig modermælkserstatning.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske