Svar: Bange dreng vil ikke sove
11. august 2009
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Magnus´ mor
Jeres dreng har en alder nu, hvor børn naturligt i kraft af deres udvikling er bange for mørke, børn i denne alder bliver ofte også bange for små dyr. Dette sammenhængende med at han har været ked af det og I ikke har hørt ham, er naturligvis uheldigt - men sket er sket og lige nu, må I bare prøve at gøre ham tryg igen :)
Du skriver at I slukker for lyset og lukker døren, at han selv kan tænke lyset og stige ud af sin seng, men at han ikke gør det og jeg tænker at det også er for meget at forlange af en dreng på hans alder ... netop fordi han jo er bange for mørket, så vil han ikke stige ud af sengen og når alt er mørkt og stille, så bliver han naturligt ekstra utryg.
Mit råd er derfor at I ændrer taktik, lader en lille natlampe brænde på hans værelse og lader døren stå åben. Han skal kunne hører jer og fornemme at han ikke er alene og han skal have en helt klar oplevelse af at han kan komme ud, når han har behov for det. Det er således ikke nok at I siger det til ham, I er også nødt til at vise ham det ved at give ham lys, som han kan orientere sig ved og ved at lade døren stå på klem, så han let kan komme ud ...
Put ham evt. lidt senere end I plejer, så I er sikre på at han er træt nok til at sove og tal med ham om at alt er sikkert. Der sker ikke noget, I passer på ham osv. I skal ikke dvæle ved at I en nat ikke har hørt ham, I skal bare holde fast i at I er der og passer på ham, han kan være helt tryg og rolig.
Måske vil han være glad for at ligge og lytte til noget musik, måske en historie der bliver læst op af en lydbog. Det kan gøre ham tryg ved at være i sengen på sit værelse, at der ikke er helt stille, men at han kan ligge og lytte til noget.
Det er også vigtigt at I lige nu prioriterer at komme tilbage til ham, meget gerne med et formål, således at når I går, så er det ikke fordi han skal sove, men fordi I lige skal hente noget tøj, der skal lægges på plads i hans skab. Det at have et formål med at gå og komme tilbage, sender for det første nogle signaler til ham om at I har noget praktisk der skal laves og I kan ikke sidde hos ham de næste timer, hvor der iøvrigt ikke sker noget spændende; Men det gør samtidig at han kan ligge i sin seng, slappe af og være rolig - der er ikke noget pres med at man skal sove, man skal bare lige ligge lidt, så kommer I igen, I skal bare lige hende det rene tøj (hvilket I så naturligvis skal gøre).
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske