Brev:
Bange dreng vil ikke sove
11. august 2009
Alder:
2 år, 10 mdr.
Bange dreng vil ikke sove
Kære Helen.
Skrev til dig for en måneds tid siden og fik hjælp til vores datter på 3 mdr. som skreg hver aften. Nu har vi brug for hjælp til storebror på 2 år og 10 mdr.
Han er normalt en meget tryg og tillidsfuld dreng og glad og nem. Han har taget det rigtig flot at blive storebror og elsker sin lillesøster højt og kysser og aer hende hver dag. Han tørrer endda gylp væk hvis han ser hun har gylpet :)
Normalt har vi kunnet putte ham uden problemer overhovedet. Vi læser godnat historie, kysser godnat og går. Vi hører så sjældent mere til ham før næste morgen. Sådan har det været i mindst 1½ år. Men i fredags da han var blevet puttet glemte min mand at tænde for baby alarmen (vi bor i et ret stort hus og stue og børneværelse er i hver sin ende), 1 time efter vi havde puttet ham hørte vi så at han råbte meget højt på os.
Min mand opdagede at alarmen var slukket og løb ned på værelset da vi jo ikke vidste hvor længe han havde råbt. Da min mand kom derind brød vores søn helt sammen og ville op i stuen og ikke sove mere. Vi var alle kede af det og han fik lov at komme op til os og sidde lidt. Han sov først 2 timer over sengetid efter min mand havde siddet hos ham til han faldt i søvn.
Lørdag aften havde jeg begge børn alene og igen ville han ikke sove, han græd og var meget utryg (kunne se det i hans øjne), det endte med at han kom op til mig i stuen indtil hans far kom hjem 1½ time over sengetid og igen måtte vi sidde hos ham til han sov.
Vi kan nu ikke få ham til at sove uden vi sidder der hele aftenen, og han græder meget ulykkeligt hvis vi går. Han står ikke selv op fra sengen, men kalder på os, både hvis han vil have vand efter at være blevet puttet og om morgenen når han vågner. Han sover i en juniorseng og kan sagtens selv kravle op i og ud af den, tænde lyset på værelset og åbne døren, men han gør det ikke og vi har flere gange forsøgt at få ham til selv at stå op om morgenen ved at guide ham inde fra vores soveværelse (som ligger lige op til hans værelse), men han VIL ikke. Han bliver i sin seng og kalder til vi kommer, og sådan har det altid været.
Vi har talt hele episoden igennem med ham mange gange og fortalt ham at vi er kede af at vi ikke hørte ham. Han har også selv genfortalt oplevelsen til os flere gange.
Når vi putter ham til middagslur er der ingen problemer. Det er kun om aftenen.
De sidste uger er han blevet mere opmærksom på ting der kan være farlige og han taler om at han er bange for naboens hund, tordenvejr mm. Og vi oplever at han er mere bevidst omkring sine følelser fx om han er glad, ked af det, bange.
Vi er frygteligt kede af at vi svigtede ham forleden dag, ved ikke at høre ham kalde, men vil også meget gerne tilbage til den gamle rutine omkring putning så vi kan få bare en lille smule aften sammen uden unger.
Håber du ved hvad vi skal gøre – eller i det mindste har nogle idéer til det.
Kærlig hilsen
Magnus´ mor