Svar: Rosiner og popcorn
11. august 2009
Alder:
14 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg kan godt forstå du er bekymret og det er helt relevant at du gør opmærksom på at små børn ikke bør få hverken rosiner eller popcorn i større mængder.
Rosiner kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A.
Ochratoksin A kan opstå i kornprodukter, hvis disse høstes eller lagres under fugtige forhold. Det er en skimmelsvamp der danner ochratoksin og man finder ochratoksin i forskellige fødevarer og ikke kun i rosiner. Det findes f.eks. i kaffebønner, øl, vin, druesaft, tørrede bælgfrugter og i kød fra dyr, der er blevet fodret med ochratoksin-holdigt korn.
Man mistænker at Ochratoksin A kan give nyreskader hos mennesker. I Danmark er der dog meget stor kontrol med fødevarer og derfor er risikoen lille. Men netop rosiner får vi jo andre steder fra og da man ved at de ofte indeholder Ochratoksin A så anbefales det altså at små børn under 3 år max får 50g rosiner om ugen.
Det er fuldstændig ligegyldigt om rosinerne er økologiske eller ej, Ochratoksin findes i dem alle. Det er også sådan, at det er det totale indtag over en længere periode, der betyder noget. Man taler altså om langtidseffekter og det betyder derfor ikke noget, hvis barnet spiser mange rosiner én dag og inden rosiner de næste dage. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses og derfor er det problematisk, hvis man konsekvent giver barnet rosiner dagligt.
Popcorn handler om noget andet, nemlig at man skal være sikker på at barnet er i stand til at tygge. De fleste børn vil være fra 1½ år og ofte ældre inden de er i stand til at tygge godt nok til at alle kerner de indtager knuses mellem tænderne. Især nødder kan være problematiske og her især peanuts som på grund af deres kileform vil kunne sætte sig fast i halsen og det kan have katastrofale konsekvenser. Popcorn er naturligvis ikke en nød, men kræver dog at barnet kan tygge og ikke bare synker det der kommer i munden og det kan man ikke være sikker på at et barn på 14 måneder kan ...
Så jeg synes din bekymring er relevant og jeg synes faktisk du skal drøfte med både dagplejer og familie, hvorfor det er så vigtigt med lige netop rosiner og popcorn. De kunne da i stedet købe f.eks. friske bær - jordbær og hindbær er f.eks. et godt alternativ :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske