Brev:
Rosiner og popcorn
11. august 2009
Alder:
14 mdr.
Rosiner og popcorn
Kære Helen
Allerførst mange tak for dit sidste gode og meget dybdegånde svar. Det var rigtig godt at få nye øjne på vores spise-situationer. Vi har fulgt dine råd og det har hjulpet os lidt videre :)
Nu skriver jeg til dig fordi, at jeg er lidt bekymret omkring min datters indtag af rosiner, som både vores dagplejer og bedsteforældrene er glade for at "forkæle" hende med.
Jeg er ked af, at både min datters bedsteforældre og hendes (søde og yderst kompetente) dagplejer er lige lovlig rundhåndet med rosinerne. Det er jo slet ikke muligt for nogen af os, at holde styr på hvor meget hun rent faktisk "når op på", når de alle giver hende lidt.
Allerhelst ville jeg jo have, at hun ikke fik rosiner af nogen af dem, så det var noget vi selv kunne hygge med ved særlige lejligheder.
Det undrer mig lidt, at rosiner indgår nærmest dagligt sammen med formiddags eller eftermiddagsfrugten hos dagplejen. Som "ny forældre" har jeg lidt svært ved at stille mig kritisk overfor dagplejens "vaner". Men ja..., det er jo en del af ufordringerne ved at blive forældre :) Kan du hjælpe mig lidt på vej her?
Jeg ved, at børn under tre år ikke må få over 50 gram rosiner om ugen, men har svært ved at gennemskue hvorvidt det er pga en svamp eller svampegift. Har læst begge begrundelser forskellige steder...
Yderligere er jeg lidt usikker på, hvorvidt denne svamp/ gift også findes i økologiske rosiner, hvilket vores dagplejer ikke mener og her tror jeg faktisk at hun tager fejl.
Kan du fortælle mig, hvad det er ved svampen/ giften som de små ikke kan tåle?
Ja, tænkt at sådan en lille rosin kan skabe sådan et stort problem for en mor :)
En anden "lille ting" er popcorn, som jeg også er bekymret over at de af og til får hos dagplejen. Hører popkorn ikke under de madvarer, som man skal undgå for, at de ikke får dem galt i halsen?
Jeg glæder mig til at læse dit svar.
Kærligst "den bekymrede Mor"