Svar: Hvornår skal jeg tage min 2 uger gamle baby op?
11. august 2009
Alder:
0 mdr.
Kære mor
Tillykke med den lille pige :)
Når helt små børn er meget vågne, så skal man altid overveje om de mangler mad. Det er derfor vigtigt at du lægger din datter hyppigt til brystet og sikrer dig at hun spiser godt og effektiv fra begge sider.
Start med at lægge hende til det ene bryst, når hun vågner fra en lur, hjælp hende med at die effektivt, tryk hende lidt i hænderne, under fødderne osv. Herefter skal hun bøvse, snakkes lidt med og så skal hun skiftes. Når du har skiftet hende, så svøber du hende i et lille klæde og så lægger du hende til modsatte bryst, hvorefter hun så skal puttes.
Det er altså vigtigt at du tilbyder hende mad fra begge bryster, således at hun 'tømmer' det ene, skiftes og tilbydes toppen fra det andet. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor hun tog toppen sidst, lader hende 'tømme' det, skifter hende og lægger til modsatte side.
Det at være svøbt giver hende samme trygge fornemmelse, som når hun ligger i din favn. Det minder hende om tiden i livmoderen, hvor hun stødte ind i den mave, hver gang hun sparkede. Det gør hende rolig og tryg, at føle sig omsluttet og det gør det lettere for dig at putte hende fra din favn ned i hendes lift, hvor hun så kan sove.
Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt kan man dog sige at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at du kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor din datter ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Hun ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, hun kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at hun har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at hun har behov for at sove.
Gråd: Hun begynder at græde, hun har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at hun nu er ved at være sulten. Måske vil hun gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk hun har fået bundfælle sig. (Se også min artikel "når det lille barn græder" i min artikelsamling).
Døsig: Når hun er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når hun er ved at vågne lidt op fra en lur. Hun bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, hun rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og hun ruller med øjnene. Det er i denne periode at hun skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte hende på dette tidspunkt, så giver du hende mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Når hun sover så skifter hendes søvn mellem to faser, hun sover dybt og afslappet og hun drømmer og er mere uroligt sovende, det vil jeg ikke komme videre ind på her. Det du skal være opmærksom på er altså, hvornår din datter virker parat til kontakt - her skal du pludre med hende, lade hende studere dit ansigt, dine bevægelser, lytte til din stemme osv. og så skal du se efter, hvornår hun har behov for at ligge for sig selv eller behov for at blive puttet til lur.
Hun bør ikke være vågen i mere end 2 timer af gangen, nogle gange er hun ikke engang vågen så længe. Så skal hun have mad og puttes igen.
Når hun sover, så drømmer hun og det er helt naturligt at hun småklynker, knirker lidt og også nogle gange virrer med hovedet og siger smaskelyde - få sekunder og så sover hun videre. Her sover hun altså og du skal bare lade hende sove. Men, når hun er ved at vågne, små klynker lidt fordi hun skal til at op og luren slutter, hvis hun begynder at græde, så skal du tage hende op. Hun bør ikke ligge og græde - gråd er udtryk for at hun har brug for hjælp, at noget ikke er som det skal være og her skal du tage hende op og trøste hende igen.
Hun skal således ikke græde højlydt for at du reagerer, men skal ligesom lære at hun netop ikke behøver råbe for at du er der for hende ...
Hvornår børn bliver for gamle til at sove sammen med mor og far - det tror jeg der er ligeså mange meninger om som der er forældre. Alle børn vil i perioder søge forældrenes seng om natten også børn i skolealderen kan have dette behov og det er helt naturligt.
Af hensyn til vuggedød, så kan det være en god idé at I ikke sover i samme seng, men at du efter amning om natten, putter hende i liften, hvor hun så kan sove, til hun atter har behov for lidt bryst :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske