Svar: Flere fremmedsprog
10. august 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Lone
Det anbefales normalt at man så vidt muligt taler sit modersmål til sit barn. Altså at du taler dansk og din mand taler spansk til jeres dreng. Dette fordi man på sit modersmål naturligt vil udtrykke flere følelser end på et tillært sprog. Derfor er det vigtigt at I begge synger sange, fortæller små historier osv. på jeres eget sprog og lige nu og her, skelner jeres dreng højst sandsynligt ikke mellem, hvorvidt I taler det ene eller det andet.
Han skelner således ikke mellem dansk og spansk, men bruger de ord han nu har i sit ordforråd - man kan sige at han slår begge sprog sammen og kommunikerer som han kan med de ord han kan - ret smart faktisk :) Så hvis man forstår både dansk og spansk, så vil man have lettere ved at forstå hvad han siger, end hvis man kun taler et af sprogene ...
At I oplever at han taler mere dansk end spansk, selvom I bor i Spanien, så hænger dette sandsynligvis sammen med at du har været meget hjemme sammen med ham og dansk er det sprog han har hørt mest hjemme. Når og hvis han starter i institution, så vil han høre spansk betydeligt mere og det vil være helt naturligt for ham, fordi han jo kender dette sprog fra sin far.
Taler du og din mand spansk sammen hjemme eller taler I engelsk? Og vil I tale engelsk med den fillipinske au-pair? Det lyder for mig som om at engelsk må være det sprog I umiddelbart skal tale hjemme, så jeres dreng kun skal forholde sig til dansk, spansk og engelsk. Og skulle jeres au-pair så få lyst til at synge en filippinsk godnatvise, når han skal sove eller lignende, så er det helt okay - her kommer hendes modersmål jo så ind i billedet og for ham vil det bare være en dejlig sang - men ellers så prøv at holde jer til dansk, spansk og engelsk - så han ikke bliver helt sprogforvirret det lille myr :)
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske