Svar: Søvn, vågner omkring midnat
10. august 2009
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Man må mistænke om din datter kan have noget med ørerne. Det at hun sover godt i en periode, vågner op og græder og har svært ved at falde til ro - samt at det er komme pludselig - det kunne være tegn på at hun har væske i sine ører.
I kan prøve at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ligger højere med hovedet. Det kan I gøre ved at komme en lille pude ind under hendes madras. Det at ligge lidt højere med hovedet, når hun sover kan minimere trykket i ørerne.
Derudover tænker jeg at det måske er flasken hun savner. Du skriver at hun får flaske inden hun skal sove og at hun ofte falder i søvn med den - dog ikke altid til. Jeg tænker at hun måske savner sin flaske, når hun vågner omkring midnat. Har du prøvet at give hende flaske der? Jeg ved godt at hun ikke bør få den med den alder hun har, men det kunne jo give dig et indtryk af hvorvidt der er der problemet ligger - hvis du gav hende en flaske og hun så derefter sov roligt og uden større problemer, ja så er flasken årsagen til at hun vågner ...
Hun kan naturligvis også vågne af drømmeaktivitet. Børn kan i perioder godt drømme mere end i andre perioder og måske sker der rigtig meget udviklingsmæssigt med hende lige nu. Hun går, er i daginstitution osv. og oplever meget i løbet af dagen, som giver hende en stor fysisk og mental uro om natten og en masse oplevelser der skal bearbejdes i drømme. Hendes uro kan sagtens hænge sammen med dette og her er det vigtigt at I forsøger at lulle hende videre i søvnen.
Vågner hun så meget op at I kan give hende lidt vand, så er det godt at gøre dette. Det at få en tår vand kan holde hende lidt til virkeligheden og hjælper hende således videre i søvnen, hvorefter hun kan sove mere roligt igen.
Lidt forskellige forslag til hvad årsagen kan være og hvad I evt. kan forsøge jer med :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske