Brev:
Søvn, vågner omkring midnat
10. august 2009
Alder:
15 mdr.
Søvn, vågner omkring midnat
Hej Helen
Så har jeg et spørgsmål til. Det drejer sig om min datters nattesøvn. Hun er nu 15 måneder gammel. Vi har ingen problemer med at få hende til at sove om dagen, og heller ikke med at få hende til at falde i søvn om aftenen. Hun får stadig en flaske med mælk, nogen gange falder hun i søvn af den, andre gange ikke - og så tager det lidt længere tid, men det er ikke noget egentligt problem. Hun sover fint, og for det meste uden af vågne, hele aftenen.
Problemet opstår først senere omkring midnat. Her vågner hun og græder - og nu er sutten ikke længere nok, og jeg kan heller ikke lulle hende til ro. Hun kommer derfor over i sengen til os. Det hjælper lidt, men generelt er hun herfra urolig i en periode på et par timer hver nat, hvor hun vender og drejer sig samtidig med at hun klynker/græder. Hun falder til ro, når hun mærker at jeg er der, men der går kun mellem et par minutter og måske et kvarter, så vågner hun igen. Hun har aldrig sovet særlig godt, men lige nu er det helt ekstremt - og vi trænger virkelig til en nats sammenhængende søvn.
Vi har prøvet at lade hende ligge i egen seng og stå og nusse hende i søvn, men hun vågner som ovenfor beskrevet med meget kort mellemrum, så det orker vi simpelthen ikke at fortsætte med - så hellere kunne ligge ned ned og nusse hende til ro.
Jeg har læst nogle af dine andre svar, men jeg syntes mest at de behandler hvordan man får putteritualet til at virke ved sengetid, og ikke så meget hvad man gør når den lille mus vågner i løbet af natten og ikke rigtig kan finde ro.
Kan du hjælpe med et par råd?
Med venlig hilsen