Svar: Det går så godt ... men ....
10. august 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Et putteritual behøver ikke være noget særligt. Et putteritual er ofte helt almindelige dagligdagsting, som man ofte gør uden at tænke over at det er et ritual ...
I har et ritual, du giver din dreng mad, skifter ham, giver ham sutten og putter ham med en lille kanin og siger godnat - det er jeres ritual og jeres dreng har lært at når du gør disse ting, så er det fordi det er ved at være sengetid. Det lyder altså rigtig fint og du behøver ikke synge for ham, læse eller andet - det har han ikke brug for endnu.
Når han bliver 12-18 måneder, vil han sandsynligvis synes det er rart med en godnathistorie, han vil stadig blive puttet med sin kanin, sin sut og få en ren ble og nattøj på inden han skal sove, så noget af ritualet følger ham hele tiden og nyt kommer måske til - men lige nu fungerer jeres putning rigtig godt og du skal absolut ikke ændre på noget som fungerer :)
Det kan sagtens være at han i takt med at han bliver mere bevidst vil få behov for et andet ritual. Men lige nu er det bare rigtig dejligt at din dreng har så let ved at overgive sig til søvnen, nyd det - jeg ved at mange som læser dette brev, vil misunde dig det du fortæller :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske