Svar: Putte-problemer
10. august 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Jane
Du gør bestemt ikke din datter en bjørnetjeneste ved at putte lidt med hende i øjeblikket, når hun skal sove. Det er helt normalt at børn på især 18-20 måneder vægrer sig mod at skulle sove og vågner med skrig om natten - trygt i mors favn falder de straks til ro.
Der er ingen tvivl om at når børn klynger sig til deres forældre for at kunne sove, så er det udtryk for smerte og barnet har brug for at man lytter til dette og giver den tryghed der er behov for.
Lige nu tænker jeg derfor at du skal lade din datter falde i søvn hos dig eller alternativt lægge en madras på gulvet i hendes værelse, så hun stadig sover i eget værelse, men hvor du har mulighed for at lægge dig sammen med hende og give hende den kontakt hun beder om.
Når hun atter er roligt og tryg ved at falde i søvn, så skal hun naturligvis igen sove i egen seng og du skal så overføre jeres ritual med at læse godnathistorie, synge en sang eller hvad du ellers har gjort, til egen seng. Ritualet, måden hun falder til ro på skal altså være som hidtil, men hun skal så have det overført til egen seng, hvor hun atter lærer at falde til ro.
Hvis hun er tryg ved sin seng og fint kan falde i søvn i den, hvis bare hun har dig at holde i hånden, så er det også en god idé. Hun behøver jo ikke komme ind i din seng eller være på en madras på gulvet, hvis hun falder til ro, hvis du sidder hos hende og holder hende i hånden. Det kan være rigtig godt givet ud at sidde der, bruge 15 minutter på at tale til hende, gennemgå dagen, berolige og betrygge og hun så falder til ro helt rolig og afslappet overgiver sig til søvnen vel vidende at du passer på hende :)
Jeg har besvaret flere spørgsmål om soveproblemer i denne alder, som netop handler om udvikling, begyndende farefornemmelse osv. Det er en fase, som I skal igennem :)
Så lyt til din datter og følg dit hjerte og giv hende den tryghed hun beder om lige nu - det kommer aldrig galt igen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske