Brev:
Putte-problemer
10. august 2009
Alder:
20 mdr.
Putte-problemer
Hej Helen.
Så har jeg brug for din vejledning igen. Jasmin er nu lige blevet 20 mdr. og stortrives fortsat i vuggestuen og herhjemme. Hun taler hele tiden, og lærer nye ord dag for dag.
Vi har lige været på ferie hvor hun er blevet puttet lidt senere end normalt og vågnede meget pludseligt om natten og skreg, måske ifm. mareridt. Derfor kom hun over i min seng og sov trygt videre. Nu er vi så kommet hjem, og det er fuldstændig umuligt at putte hende. Det har altid været nok at lægge hende i hendes seng med hendes bamse og en pixibog og sige godnat og gå, men nu bliver hun sur når vi siger hun skal sove, og når hun kommer op i seng, når jeg næsten ikke at lægge hende ned før hun rejser sig op igen. Hun er ikke bare ked af det, men er fuldstændig hysterisk og skriger på mig.
Jeg har forsøgt at lade hende skrige et par minutter, gået ind og lægge hende ned igen og gå ud. Dette har jeg gentaget nogle gange, men når jeg kan høre hun ikke længere kan få luft, er jeg jo nødt til at gøre noget andet. Så kommer hun ned i vores seng hvor hun putter sammen med mig og sover i løbet af ti minutter.
Gør jeg hende bare en bjørnetjeneste ved at lægge hende i vores seng og putte med hende indtil hun sover? Eller er det bare en fase hvor hun har brug for ekstra tryghed? Jeg håber jo meget at vi kan vende tilbage til det fantastiske putteritual vi altid har haft, men kan ikke klare at høre hende være så hysterisk. Jeg kunne sagtens acceptere hvis det var gråd, men når det går ud over hendes vejrtrækning, bliver det for voldsomt for mig. Håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Jane