Svar: Vågner for at få sut og vand
10. august 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Sanne
Dejligt at høre at I havde en rigtig god ferie og at rejsen gik godt :)
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne lære jeres dreng selv at finde sin sut om natten. Det er helt okay at han vågner og har brug for sutten for at komme videre i søvnen, men han skal selv kunne tage den i munden, med den alder han har nu og det er nødvendigt at du lærer ham det, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at sove mere sammenhængende :)
Når du giver ham sutten i løbet af dagen og inden sengetid, så gør det til en vane altid at give ham den i hånden. Han skal altså selv tage den i munden, hver gang han har behov for den - den service skal du ikke give ham mere. I takt med at han lærer det om dagen, så skal han også lære det om natten. Du placerer en række sutter omkring ham, så han har en chance for at finde dem mere eller mindre i søvne, du hjælper ham med at lede efter dem, med sin hånd og lader ham selv putte den i munden.
Væske skal han naturligvis have nok af, især i perioder hvor det er meget varmt er det nødvendigt med ekstra vand. Du må hjælpe ham med at få vand nok i løbet af dagen og aftenen. I begyndelsen er du nødt til at give ham lidt vand om natten, hvis han vågner og er tørstig, men stille og roligt skulle det øgede vandindtag dag og aften jo gerne nedsætte behovet om natten og om ikke andet så må det lige nu være dejligt, hvis du bare kan undgå at skulle op for at give ham sutten ...
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med det projekt! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske