Svar: Mad i den gale hals!
9. august 2009
Alder:
8 mdr.
Kære B
3 flasker modermælkserstatning i døgnet - ialt mellem 500-630ml er helt perfekt i forhold til jeres dreng alder :)
Han må gerne få lidt yoghurt, ikke ret meget, men lidt er i orden og det tæller også med i mælkeregnskabet. Det anbefales at man køber tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt med 3,5% fedtindhold og så selv søder med frugtmos eller friske bær. Du kan også komme lidt rugbrødsdrys, revne æbler eller lignende på, det er helt fint :)
Med hensyn til maden i den gale hals, så lyder det som om at maden måske er lidt for tør for jeres dreng. Du fortæller jo at han ikke har problemer, hvis han får klumper i mos, ris eller kartofler, som jeg tænker jo ofte serveres med lidt sovs. Spørgsmålet er derfor om du kan give ham lidt smørrelse sammen med hapserne f.eks. ved at bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg. Du kan også give ham makrelsalat, rognguf eller hvad du nu kan finde på, som klistrer lidt mere end f.eks. flødeost eller leverpostej måske gør .. bare en tanke.
Hvis du giver ham små stykker af indmaden af en frikadelle, kogte grøntsager i stykker, godt kogte pastaskruer eller lignende, så kan det være en god idé bare at give ham lidt smørsovs hen over eller måske lidt tomatsovs, det kan være en rest fra aftensmaden aftenen før.
Vær også opmærksom på at det kan være en god idé at hjælpe ham med at få maden ind i siden af munden, så han med det samme tygger sammen omkring det. Det er lettest hvis du giver ham mad med dine fingre. Hvis maden kommes foran ind i munden, så er det straks sværere at føre den med tungen over i siden og så er risikoen for fejlsynkning større.
Ellers lyder det som om at det hos jer er et spørgsmål om tid og øvelse gør mester. Prøv evt. at holde lidt pause med alt for små og tørre stykker og lad ham øve sig på den lidt grovere mos med mere bid i, og se om han ikke stille og roligt bliver bedre til det - han er jo trods alt kun 8 måneder og det lyder ikke rart for nogen af jer, hvis han sidder og sprutter som du beskriver ...
Rigtig meget held og lykke med ham, dejligt at han har en god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske