Svar: Hysterisk ved putning
9. august 2009
Alder:
12 mdr.
Kære bekymrede mor
Tusind tak for din dejlige ord til mig :)
Der kan være lidt forskellige årsager til at børn pludselig græder og virker paniske, når de skal sove og jeg vil prøve at dele lidt af mine tanker med dig og så må du selv vælge til og fra, hvad der kan være årsag hos jer :)
Nogle gange når børn virker helt paniske over at skulle sove i deres seng, så hænger det sammen med at de har haft en ubehagelig oplevelse i sengen. Prøv derfor at tænke tilbage på, om jeres dreng kan være blevet forskrækket over noget, har han været vågnet og været ked af det, hvor I ikke har hørt ham, har han været 'sendt i seng' fordi han ikke opførte sig ordentligt osv.
Det lyder som om at I er søde og omsorgsfulde forældre, du skriver at I aldrig lader ham græde, at I altid prøver at være der for ham - men alligevel lyder han til at være utryg ved sengen eller ved værelset og det lyder som om at det er netop trygheden I skal gøre noget ved.
Det kan godt være at I skal prøve at lade ham sove hos jer i en periode. Det kan også være en løsning at have en stor madras på gulvet i børneværelset, så I kan sidde hos ham, give ham masser af fysisk kontakt og nærhed og først putte ham tilbage i egen seng, når han føler sig fuldstændig tryg ved at skulle sove på sit værelse. Det kunne godt lyde som om at I skal tage det lidt i etaper, for atter at gøre ham tryg.
Du nævner ikke noget om at han har problemer med at sove om dagen? Man må jo også overveje om han har ondt - det kunne være ørerne, det øger trykket i ørerne, når han bliver lagt ned og så sover han endelig lidt, men får ondt igen og vågner derfor med skrig. Hvis han har været forkølet, kan det tænkes at han vægrer sig mod at blive lagt, fordi han har ondt ... men ofte vil han så også have ondt om dagen og her sover han tilsyneladende godt?
I skal naturligvis også sikre jer at puttetidspunktet er rigtigt. Hvis I putter ham for tidligt og han ikke er træt, så kan hans gråd også handle om dette - altså at han protesterer mod at skulle sove, fordi han ikke er træt nok. De fleste børn vil i jeres drengs alder fortsat have behov for at sove 2 lure dagligt, men ofte i 12-18 måneders alderen begynder børn kun at sove en lidt længere middagslur. Hans vægring mod at skulle overgive sig til søvnen om aftenen, kan altså godt hænge sammen med måden han sover på om dagen og det kunne være en god idé at I så lidt på hvor meget og hvor sent han sover sine dagslure.
De fleste børn vil når de er 12 måneder gamle, have behov for at sove 2½ time i løbet af dagen og ca 11 timer om natten. Det kan måske give jer en idé om, hvorvidt årsagen til jeres drengs problemer ligger her.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre frem, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske