Svar: Sove i egen seng - 20 mdr.
9. august 2009
Alder:
20 mdr.
Kære mor
Netop omkring 1½ års alderen begynder børn at have en periode, hvor de sover mere uroligt, vågner op, græder, har brug for fysisk kontakt og nærhed for at sove. De virker ofte generelt lidt mere pylrede, de småklynker i søvne, vil gerne være på arm, klynger sig til de voksens ben, virker måske lidt mere morsyge end tidligere og har ikke helt samme mod på omverdenden som de tidligere har haft.
Dette er helt naturligt for deres udvikling og er en fase de skal igennem. Det handler blandt andet om at de rent fysisk er igang med at bruge sig selv meget mere end tidligere. De går, begynder at løbe, klatrer op og stille og roligt åbner verden sig for dem. Det at opleve verden stor, begynder også at give en bevidsthed om at noget kan være farligt og barnet får således mere farefornemmelse end tidligere. Jeres dreng ved godt, at han kan slå sig, når han løber og falder, at han kan klatre op, men han kan ikke komme ned, at I kan finde på at gå fra ham osv.
Han oplever også mere modstand end tidligere, I siger oftere nej til ham i løbet af dagen, han hindres i at gøre forskellige ting, nogle gange holder i fast ham, når han f.eks. ikke må løbe ud på vejen og også børnene i dagplejen giver mere modstand, - de skubber til ham, tager legetøjet fra ham osv. Det er altså altsammen en spirende farefornemmelse der begynder nu - verden er ikke bare sjov og ballade ...
Dette medfører også en mental ændring, et øget behov for at kunne se jer for at vide at man ikke er alene og for at turde bevæge sig mere ud i verden på egen hånd. En masse oplevelser dagen igennem som skal bearbejdes i drømme giver den natlige uro. Det er således meget normalt det I oplever og er således en fase I skal igennem.
Derfor tænker jeg at det er vigtigt at I bruger 15 minutter hver aften på at få ham til at falde i søvn. Det er rigtig godt givet ud og det er helt normalt at børn har brug for at man lige sidder hos dem, læser en godnathistorie, taler lidt om dagen, hvad der er sket osv. Det er godt givet ud og det er værd at prioritere - også selvom I følger I har travlt med mange andre ting :)
Jeg tænker også at det hænger sammen med hans udvikling, at han om natten vågner, er ked af det og søger jer og det er rigtig godt at I giver ham den nærhed han søger. Når pladsen bliver for trang, så er det dog helt fint, at du forsøger at putte ham tilbage i egen seng igen. Det kan være fornuftigt at lægge ham tilbage fordi han så vågner om morgenen og stadig oplever at ligge der, hvor han forventes at sove ... :)
Der sker altså rigtig meget med ham udviklingsmæssigt lige nu og når han samtidig skal starte vuggestue, så synes jeg det er synd at holde hårdt mod hårdt og kræve at han skal falde i søvn helt alene ...
Jeg håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske