Brev:
Sove i egen seng - 20 mdr.
9. august 2009
Alder:
20 mdr.
Sove i egen seng - 20 mdr.
Kære Helen.
Jeg har brug for lidt hjælp mht. min søns sovevaner. Han falder i søvn hver aften i sin egen seng - dog er vi nødt til at sidde hos ham og holde ham i hånden til han sover... det tager alt fra 15 min. til 40 min. Jeg og min mand kunne dog godt tænke os, at vores søn snart lærer at falde i søvn selv. Vi har prøvet et par gange at gå ud af værelset (og gå derind hver 3. minut) men han går fuldkommen i panik, når vi går ud. Hvad søren kan vi gøre?
Det andet "problem" er, at han vågner hver nat ved en 1-tiden (nogle gange tidligere) og sover så resten af natten hos os. Jeg er sikker på, at det er blevet en vane for ham. Men jeg sover ikke særlig godt med en lille mand hængende om min hals om natten :-) Og jeg ligger ofte og græder lidt i søvne - jeg går ud fra, at det er mareridt. Jeg er dog lidt i tvivl, hvad vi skal gøre.
Jeg går ud fra, at det er et spørgsmål om tryghed, at han vil sove inde hos os. Og det er jo lidt synd at fratage ham den tryghed?? Vi giver ham masser af knus og kys, når vi er sammen med ham så det er ikke fordi, der mangler noget på den front. Det skal lige siges, at han skifter fra dagpleje til vuggestue om 3 uger.
Og nu til mine spørgsmål - hvordan får vi ham til at blive i sin egen om natten og er nu det rette tidspunkt at tage denne kamp, når han skal skifte til vuggestue?
Mange hilsner fra
mor.