Svar: Morgen kl.04.40
9. august 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Mor
Hvis jeres dreng sover fra ca 18-18.30 og til næste morgen tidlig kl. 04.30-05 så får han samlet set en nattesøvn på 11-12 timer og med en middagslur på 1½ time, så lyder det som om at hans søvnbehov er dækket ind.
Derfor har du ret i at det hos jer, er et spørgsmål om at få rykket hele rytmen for dagen lidt, så han bliver puttet lidt senere til middagslur, vågner lidt senere af den, kommer lidt senere i seng og står bare lidt senere op om morgenen ...
Kan I evt. forsøge at udnytte det, hvis han en dag sover bare lidt længere om morgenen. Prøve at få ham aktiveret rigtig godt, tage i svømmehallen eller lave noget andet, hvor han ikke har mulighed for at falde i søvn - før klokken så er 12, hvorefter han så kan sove sin middagslur.
Jeg tænker at hvis I kunne udnytte lidt ferie, en forlænget weekend eller lignende på at flytte hans lure lidt på denne måde, så kunne I være heldige at rutinen flyttede med i dagplejen. I har naturligvis ret i at hun ikke kan ændre hele sin rytme, men hvor han måske nu er en af de første børn der bliver puttet, så kunne han måske være en af de sidste hun putter og i stedet for at sove kl. 11.30, så ville det være dejligt, hvis han sov kl. 12-12.30 mod at han så ville sove bare lidt senere om aftenen og lidt længere om morgenen ... Det er i hvert fald et forsøg værd :)
Med hensyn til putteritual, så behøver der som udgangspunkt ikke være noget i vejen for at man læser godnathistorie, synger sang osv. i jeres seng - med mindre, at barnet bliver forvirret af det skift, der så pludselig kommer og det lyder lidt til at være tilfældet hos jer, da han har svært ved at falde i søvn, når I så putter ham i egen seng.
Derfor kan det være en fordel at få ham til at slappe af, koble fra, føle sig tryg ved sin seng netop ved at synge for ham, læse historie osv. imens hanligger i sin seng, hvorefter han så kan trille om på siden og lægge sig til at sove og ikke behøver blive flyttet.
Modsat, hvis det fungerer godt for jer at have putteritual i jeres seng og han så kravler over i sin egen seng og lægger sig til at sove der - så lad det være sådan. Der er ingen grund til at ændre på søvnritualer der fungerer.
Håber ovenstående er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske