Brev:
Morgen kl.04.40
9. august 2009
Alder:
16 mdr.
Morgen kl.04.40
Hej Helen
Igen et sovespørgsmål. Nætterne er ok nu, men stille og roligt vågner Emil tidligere og tidligere. Har altid været lærkebarn og jeg kan MÅSKE leve med at det er morgen 5.00/5.30 (selvom en time længere ville være meget dejligt). Men når der står 04-et eller andet så er det altså nat .....
Emil bliver puttet om eftermiddagen kl.11.30 og sover normalt ca. halvanden time - plus minus.
Sover stort set aldrig formiddagslur.
Kl 18.00 er han dødtræt og falder som regel fint i søvn. Da han kom i seng senere var han pyldret og sov dårligt.
Når han vågner kl.5.00 er han tit stadig træt og pyldret, og kommer ind til os hvor han roder rundt men kan ikke finde ro. Jeg har også prøvet at lægge mig ind til ham men det virker heller ikke, han kan ikke sove mere og bliver bare ked af det.
Resten af dagen er han ok, og vi spiser aftensmad senest kl.17 for at nå at få ham puttet.
Ud fra dine andre svar kan jeg læse at hele dagen skal rykkes. Problemet er bare at det er vores dagplejemor der har kørt rytmen ind med frokost kl.10.45/11.00 og sove kl.11.30. (Hvilket har givet mere ro end vi selv kunne - før var det kaos med lurene). Hun har jo hendes rytme, og den kan vi jo ikke forlange at hun ændrer ???
Er der andet vi selv kan gøre, lægge langsomt senere i seng eller hvad? og hvad nu når det skifter til vintertid så står han vel op 03.40....
Hans værelse har mørklægningsgardiner, så det at lyset skifter tror jeg ikke påvirker så meget. Det med at han kan læse en bog og underholde sig selv er det også for mørkt til.
Og han virker heller ikke særlig sulten om morgenen, kan godt spise en time efter han er stået op. Så det er heller ikke der der vækker ham.
Hvad gør vi ??????
Forresten var jeg ikke helt tydelig i mit sidste spørgsmål omkring putteritual. Jeg spurgte om det er ok at have putteritual i vores seng og kan godt forstå du fik indtrykket af, at han så faldt i søvn der. Det gør han ikke. Vi hygger 20 minutter i vores seng, hvorefter han kommer i sin egen seng på eget værelse og det fungerer lige pt. Det var mere om det er bedst, at hyggen foregår der hvor han skal sove eller om det er ok i vores seng (eller om den bliver for hyggelig).
Endnu engang, hjælp..... Mor