Svar: Falde i søvn om aftenen - 2 år, 3 mdr.
9. august 2009
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kære Trætte
Jeres dreng er ganske givet en lille ugle, det vi også kalder for B-mennesker :) Ugler kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der arbejder de bedst (måske ligner han en af jer forældre ...?)
Når man har et barn der er meget vågen om aftenen, så skal man naturligvis sikre sig at barnet ikke sover for længe om dagen. Det er vigtigt at starte morgenen i god tid og det er vigtigt at middagsluren ikke ligger for sent og at den ikke varer alt for længe. I forhold til jeres drengs alder, vil det normalt være passende med en middagslur på 1-1½ time og den vil normalt meget passende ligge mellem 12-14.
At han ofte sover 2-2½ time er således forholdsvis længe, og det er naturligt at han så går senere i seng ...
Børn i jeres drengs alder kan også være meget tryghedssøgende. De er ofte bange for mørke og har brug for en lille natlampe, døren til værelset skal stå åben, der skal være lys i gangen, de skal kunne høre forældrene tale sammen osv. Er der helt stille, er det utrygt.
Børn i denne alder har ofte også en masse tanker, en masse oplevelser, som de skal have bearbejdet inden de kan lægge sig til at sove. Derfor er det en god idé at bruge lidt tid ved sengekanten, hvor man taler med barnet om hvad der er sket i løbet af dagen, hvordan dagen er forløbet, hvad barnet har oplevet – både af gode og mindre gode ting, så man ligesom får barnets hoved tømt lidt for tanker og derved hjælper barnet til mere ro.
Det du gør lige nu med at gå lidt frem og tilbage, sidde lidt hos ham osv. er i princippet rigtig godt. Han er tryg ved sin seng, har det egentlig meget godt med at være der og det er super vigtigt - han er bare ikke træt nok til at sove, når I forsøger og I har fået skabt et ritual, som ligesom varer et par timer og det skal I naturligvis have ændret.
Når man vil ændre på en rytme, hos et barn som falder meget sent i søvn og sover indhenter søvnen om dagen, så skal man gøre det ved at putte barnet meget sent i begyndelsen. Det vil sige at I først skal putte jeres dreng kl. 23, hvor han plejer at falde i søvn. Dette skal I gøre, fordi han skal lære at få fornemmelsen af, hvad det vil sige at være træt, når man går i seng og falde i søvn, når man bliver lagt der (i stedet for den rutine der ligger i at stige ud af sengen hver gang man bliver lagt i den, lege med legetøj osv.).
Næste dag eller efter et par dage, så putter I ham 15 minutter tidligere, altså 22.45 - efter fuldstændig samme princip som de foregående aftener. Efter et par aftener, puttes han så kl. 22.30, så 22.15, så 22.00, så 21.45, 21.30 osv. indtil I rammer det tidspunkt, hvor I gerne vil have at han falder i søvn, hvor hans nattesøvn skal starte.
MEN og det er vigtigt! Samtidig med at man gør dette, er det så meget vigtigt at man holder fast i at dagsluren ligger på det tidspunkt, hvor man ønsker han skal sove om dagen. Ligesom man skal holde fuldstændig fast i tidspunkter for mad. Det er altså vigtigt at han ikke får lov til at indhente den manglende søvn om dagen. Hvis man skønner at han har brug for to timers middagslur, så skal han have to timers middagslur og så må også middagsluren afkortes stille og roligt i takt med at nattesøvnen bliver længere.
Det er og vil naturligt være hårdt for ham i starten, at ændre rytme og han vil naturligt være mere træt. Derfor vil man heller ikke kun regne med at han selv i begyndelsen vil regulere det ind. Man kan altså ikke gå ud fra at han af sig selv vil sove 15 minutter mindre om dagen, hvis han om natten sover 15 minutter mere ... derfor er man altså ofte nødt til at vække barnet i en periode!
I takt med at intervallet bliver lidt større og rytmen ændrer sig mere og mere, at han f.eks begynder at kunne falde i søvn kl. 21 i stedet for 23, så vil dagssøvnen naturligt også blive kortere og han vil vågne af sig selv, når han er parat til det. Men i starten vil man ofte være nødt til at hjælpe barnet på vej, ved at vække det og holde middagsluren på et minimum - og faktisk ofte også gøre den lidt kortere end man lige umiddelbart tænker er nødvendigt ...
Det vil naturligt også betyde at barnet så i en kortere periode vil være i søvnunderskud men lige netop dette skulle jo gøre at han begynder at føle sig træt om aftenen og derfor netop selv begynder at foretrække at komme i seng "jeg er træt, jeg vil gerne i seng og sove".
Og så er alle glade! :)
At ændre på børns søvncyklus er noget af det mere komplekse inden for søvn og søvnproblemer, men jeg håber at jeg har fået forklaret jer sammenhængen og hvordan I ændrer på tingene, så det er nogenlunde at gå til :)
Rigtig meget held og lykke med det projekt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske