Svar: Putning uden bryst
7. august 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Der er absolut intet i vejen for at amme sit lille barn i søvn og det er helt naturligt at give hende denne tryghed og nærhed. Det er helt naturligt at lade hende falde i søvn ved brystet i starten.
Stille og roligt skal den rytme dog ændres og jeg synes ikke du skal lade hende græde. Det kan godt lade sig gøre på en mindre hård måde!
I første omgang skal du stadig lægge dig med hende, som du plejer, men stille og roligt skal du forsøge at lirke brystet ud af munden på hende inden hun falder i søvn med det. Når hun ligger på siden ved siden af dig og dier, så kan du holde hende i hånden, lægge en hånd på hendes hofte og vugge hende lidt, du kan stryge hende over håret, kærtegne hende osv. og netop disse ting, skal du gøre. Du skal altså finde en ny måde at berolige hende på og stille og roligt sætte dette i stedet for brystet, så vugge, lulle til ro, fjerne brystet igen og igen.
Når du lirker brystvorten ud af munden på hende, så vil hun nogle gange søge den igen, så får hun den igen, die lidt og så trækker du den atter væk og hele tiden sætter andre kærtegn i stedet. Til sidst vil du kunne se at hun selv slipper brystet, måske lige kigger lidt på dig, triller om på den anden side og lægger sig til at sove og på den måde er blevet i stand til ikke at sove med brystet som afhængighed.
Når det tidspunkt kommer, så begynder du at sidde med hende i favnen og fjerner så brystet når hun er færdig med at spise og putter hende, der hvor hun skal sove. Bruger igen de samme kærtegn som ellers, det hun falder til ro med osv. og lulle hende i søvn med det :)
Jeg håber at ovenstående sammen med netop afsendt dagsplan, vil hjælpe dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske