Brev:
1-2 timers nattesøvn af gangen
7. august 2009
Alder:
7 mdr.
1-2 timers nattesøvn af gangen
Kære Helen,
Som så mange andre har vi også problemer med søvn her i huset og håber du kan give et par gode råd.
Vi har tvillinger på 7½ måned, som udvikler sig fint og for det meste er glade i løbet af dagen. Imidlertid har vi svært ved at få dem til at sove om natten, og vi er ved at være så trætte af ofte kun at få en eller to timers søvn ad gangen.
En overgang var det meget svært at få specielt vores datter til at sove om aftenen - hun skreg og skreg så snart hun blev lagt. Men da vi gik over til at putte hende en halv time tidligere var de problemer løst fra dag til dag. Dette betyder at hun bliver puttet allerede kl. 18.30, hvor hun gnider øjne og virker SÅ træt. Hun vågner derefter nogle gange de efterfølgende timer og så måske ved midnat og en gang mere senere på natten. Ofte vågner hun og siger små lyde i få sekunder for derefter at skrige øresønderrivende indtil man tager hende op. Så bliver hun helt rolig og kan lægges ned og sove videre. Kl. ca 5 vågner hun og kan ikke bringes til at sove videre - heller ikke i vores seng.
Da hendes bror også vågner nogle gange i løbet af natten bliver vore søvn afbrudt virkelig mange gange og vi ville frygtelig gerne have dem til at sove lidt længere tid ad gangen. Om dagen kan vi simpelt hen ikke få en fast søvnrytme indført, selvom vi har travet rundt med barnevognen o.l. De har tilsyneladende ikke samme søvnbehov og vi har ikke lyst til altid at vække bror fordi søster er vågnet, så det er svært at få dem til at sove samtidigt. Ofte sover vores dreng rimelig godt med en middagslur på 1-2 timer, mens vores datter ofte kun sover 30 minutter ad gangen måske 3 gange om dagen. De sover begge deres første lur ca. kl. 7.30.
Programmet for deres mad og drikke ser ca sådan ud:
Kl. ca 05: Mme - vores søn vil derpå gerne sove lidt videre, mens vores datter ikke vil sove mere.
kl. ca. 7: Havregrød eller øllebrød med frugtmos
Formiddag: Flaske og senere f.eks. blød frugt eller rugbrødsskorper
kl. ca 12: grød eller grøntsagsmos
Eftermiddag: Flaske og senere frugt eller lidt rugbrødshapser som de ikke helt kan finde ud af endnu
Kl. 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk
Kl. 18.15: Flaske, hvor de ofte intet eller næsten intet vil drikke
kl. ca 20: Ofte efterfyldning med mme
Kl. ca 23-24: mme nærmest i søvne
De drikker begge sparsomt i løbet af dagen og specielt vores pige kan være svær at få til at drikke mme om dagen selvom det er varmt (og så bliver hun forstoppet). Vi prøver med sutteflaske, kop, tudkop og med mme, vand, sødmælk og i favn, skråstol, kravlegård, seng, sækkestol etc. men ligemeget hjælper det. I stedet virker det som om hun vågner op ved 20-tiden og er tørstig og så også et par gange mere i løbet af natten. Hun drikker vel ca. 300 ml mme fra kl. 18-05 og så 200-250 ml i løbet af dagen + noget vand til måltiderne, men mme-indtaget svinger meget.
Vores spørgsmål er nu:
1. Skal vi holde op med at give dem mme om natten og i stedet give dem vand?
2. Vil det være hensigtsmæssigt at prøve at trække hendes sengetid gradvist i håb om at det kunne få hende til at sove til kl. 6 om morgenen?
3. Kan vi gøre noget for at få dem til at sove i længere stræk om natten?
4. Det er meget varierende hvor meget de vil spise af skemaden - nogen gange en hel portion og andre dage kun få skefulde. Skal vi bare lade dem styre det uden at gøre et stort nummer ud af det så længe de vokser som de skal?
På forhånd tak.