Svar: 45 minutters lure!!
7. august 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Helle
Nogle børn sover meget, andre børn sover mindre og det lyder som om at du har fået en af hver. Hvor din dreng tydeligvis har haft og måske stadig har et stort søvnbehov, så er din datter modsat, hun hører til dem, der sover en del mindre. Du og din mand er sandsynligvis også forskellige og børnene ligner så jer hver især ...
Det vigtigste er ikke så meget hvor lang tid din datter sover, mere at hun får den søvn hun samlet set har behov for, for at udvikle sig, have overskud til at møde verden osv. Det er meget normalt at børn i 5 måneders alderen sover en kort formiddagslur på 45 minutter - middagsluren plejer så at være lidt længere og det er naturligvis en rytme du godt kan prøve at arbejde på.
Jeg tænker her, at lidt grød måske godt ville kunne hjælpe. Især fordi du fortæller at du fornemmer en sammenhæng mellem hendes tarmbevægelser og hendes søvn. En mere mæt mave inden middagslur kunne måske derfor godt have lidt effekt.
Jeg tænker også at det må handle om at hun er meget opmærksom og sandsynligvis en pige der virker som om at hun ikke vil gå glip af noget .. Det er jo ikke fordi din datter ikke kan sove, hun har ingen problemer med at sove sammenhængende om natten, hun kan jo godt. Men om dagen sker der bare rigtig mange ting, og hun vil gerne følge med i det hele og har slet ikke tid til at sove. Det er helt fint, det er super dejligt og du skal naturligvis møde hende i dette og sørge for at hun bliver godt aktiveret og bruger sig selv både fysisk og mentalt, når hun er vågen.
Hvor du måske har haft lidt tendens til at geare ned, prøve at skærme og berolige for at få hende til at sove, så skal du måske nu prøve at gå lidt den anden vej, sørge for at der sker rigtig meget, lade hende sidde op i barnevognen og kigge imens I handler ind, så hun får brugt sig selv mentalt ved at sidde og kigge på verden, tage hende i svømmehallen og lade hende bruge sig selv motorisk og blive fysisk godt træt - hvorefter hun så igen skal have mad og puttes til lur.
Et forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng, har måske brug for endnu en amning når I står op og dagen starter. Det kan være en dejlig måde at starte dagen på.
Formiddag 9-9.30: Ammes
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Sover sin 3. lur
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23: Ammes
Midt nat: Ammes - de fleste er 6 måneder inden de kan springe natamning over.
Jeg tænker at du har en vigtig observation omkring det med mad, mælk og mavetarmfunktion og at det vil være rigtig fint at forsøge med både lidt grød og mos. Også fordi du nævner at det er svært med en rytme om dagen og generelt vil netop det at begynde med lidt skemad være med til mere rytme og effekten af dette kan også være en bedre søvnrytme. Derfor er det samlet set en god idé at arbejde på lidt mere fast rutine for dagen og jeg håber at mine plan hjælper dig lidt til at se hvordan, - hvad I kan forsøge at arbejde hen mod :)
Hvornår vi spiser, sover, vågner, er aktive, trætte osv. følger ofte en helt bestemt rytme og er afhængig af forskellig faktorer. Vores soverytme er helt synkroniseret med vores kropsrytme, stigning og fald i temperatur, blodtryk, hormoner osv. Den rytme vi har kaldes for den cirkadiske rytme og den påvirkes blandt andet af rutinerne for dagen, morgenmad, frokosten osv. Det passer til vores rytme at starte dagen med en bolle eller noget grød, den varme mad med kød og grøntsager forbinder vi normalt med aftensmaden osv. ligesom vi også forbinder lys med at være vågne og mørke med at skulle sove.
Derfor tænker jeg, at det I må arbejde mere på, netop er at få skabt en fast rytme, som på sigt vil påvirke din datters indre ur og give hende en større fornemmelse for, hvornår hun er mæt og sulten, ligesom det vil give en fornemmelse for, hvornår hun er træt og har brug for at sove ...
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående overvejelser videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske