Brev:
45 minutters lure!!
7. august 2009
Alder:
5 mdr.
45 minutters lure!!
Hej Helen,
Efter i snart 5 måneder at have læst rigtig mange af dine gode svar, har jeg nu selv meldt mig ind, i håbet om at få lidt hjælp!!
Min datter er snart 5 mdr. Normal graviditet og fødsel, 4 kg og 55 cm v fødslen, nu 8 kg og 70 cm.
Hun har næsten helt fra starten af været rimelig god til at sove om natten: fra kl 20 til ca 3 eller 4 uden mad eller opvågning. Dernæst en amning, og så vil hun op igen og have morgenmad kl ca 6. Jeg ammer fuldt og har gjort det hele tiden. Har masser af mælk, må til tider "ta toppen", fx om morgenen, så hun ikke blir "spulet" til med mælk.
Men: Det er om dagen, vores problem er. Hun kan kun sove 45 minutter, og sådan har det været siden hun var ca 6 uger. Jeg har prøvet ALT: vugge hende lidt, gå tur, sige schyy.., synge yndlingssangen, lade hende ligge lidt selv, gi sut, stryge over panden m.m.m! Prøvet at holde hende oppe længere, og kortere tid ml lurene. Givet mere mad inden, givet mindre mad inden... Der er absolut ikke det der minder om en rytme her, selvom jeg har tilrettelagt stort set hele mit liv på hendes præmisser.
De 45 minutter er endda kun, hvis jeg går en tur med hende først. Hun kan slet ikke selv. Få gange, måske én lur om ugen, er jeg heldig og få hende til at sove videre. Og det er så alt ml 20 min og en time hun kan tage ekstra. og der har jeg ikke gjort noget anderledes end jeg normalt gør! Helt tilfældigt!
Jeg har til tider været rigtig frustreret, er det stadig, men har lidt accepteret situationen. Men jeg kan jo bare se på hende, at hun slet ikke er udhvilet. Hun klarer det dog pænt, blir ikke hysterisk, men vil selvfølgelig gerne ha opmærksomhed. Hun er generelt glad og smilende, er dog ikke meget for andre end mor og far.
Vi har i forvejen en dreng på snart 4. Han var stikmodsat og sov 3 timer til formiddag, 3 timer til eftermiddag og så 45 min til sen eftermiddag, så vi er virkelig på herrens mark denne gang, og er forvirrede, for vi synes jo, vi gør det på samme måde..
Tilsidst skal nævnes, at det virker som om, hun altid har haft lidt problemer med "umodne tarme". Fx hvis det er et stykke tid siden hun sidst har lavet i bleen, så får jeg hende slet ikke til at sove mere. Hun laver ca 2-3 gange hver dag. Hun kan ofte være ked af det lige inden det kommer. det er som om, maven rumler for meget, når hun ligger der og skal sove, for egentlig ligner hun ofte én, der meget gerne vil sove. Hun prøver at vende hovedet, ta sut osv., men opgir så alligevel at finde ro.
Jeg finder det frustrerende, både for hende selv og mig. kan du gi mig et praj i den rigtige retning? Eller er der bare ikke noget at gøre ved det? Gør jeg noget forkert?
Vi er så småt startet på små bidder af grød til frokost, men hun er ikke synderlig interesseret i det. Skal jeg snart starte med noget kartoffel/grøntsager til aftensmad mon? kan det være fordi modermælken alligevel ikke mætter nok trods den rigelige mængde??
På forhånd TUSIND TAK!
Hilsen Helle, en frustreret mor