Svar: Mad efter sygdom, grøntsager mv.
6. august 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Sanne
Det er helt normalt at børn efter sygdom skal have lidt appetit tilbage og at der lige går lidt tid, inden de spiser normalt igen. Det er også helt normalt at man under selve sygdomsperioden må nøde dem med lidt ekstra og at frugt f.eks. er et større hit, fordi det er frisk og sødt og lettere glider ned, når man er sløj :)
Grød i sig selv kan man godt forestille sig virker ekstra kvalmende, hvis man har kvalme og tendens til opkast, så det er fint at du har holdt lidt pause med dette imens de har været syge.
Du efterspøger en fast plan for mad. I min artikelsamling under 'Artikler' finder du 3 artikler jeg har skrevet som hedder "Den første skemad", "Mad fra 6-9 måneder" og "Fra mælk til skemad og familiens mad". Du kan her læse lidt om, hvad du kan give dine børn og hvornår.
Generelt vil jeg dog sige, at nu hvor de er 6 måneder gamle, så må du jo give dem stort set alt. Deres mad bør tage udgangspunkt i den mad I andre spiser. Grøntsager bør dog koges til mos. De vil ikke kunne tygge eller nedbryde grøntsager som ikke er kogt. De bør også få hakket kød eller kogt fisk eller fisk lavet i ovn. Du kan godt give dem lidt kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret (kogt) i tomatsovs på panden og ikke er hårdt stegt, men stegte koteletter og lignende vil de ikke kunne tygge. Generelt bør børn heller ikke få for meget stegt mad eller grillet mad - kogt mad er bedst.
Det samme gælder frugt og bær. Det er en god idé at du som udgangspunkt giver kogt frugt- og bærmos. Du må dog gerne fra 6 måneders alderen give frisk frugt og bær og det kan være stykker som barnet sidder med, sutter på, eller en moden frisk pære eller et jordbær som du moser godt med en gaffel. Men kogt frugtmos er mildere mod maven.
Hvis du ikke har overskud til at lave mad selv, så er det jo ærlig snak og der er absolut intet i vejen for at du giver børnene færdiglavet babymad på glas. Du kan få rigtig mange fine retter, de fleste er økologiske og de er sammensat så de passer til barnets alder og sikrer den variation børnene har behov for. Det kan også bruges som inspiration at kigge på hylderne med glas og faktisk vil man nogle gange kunne variere barnets madindtag mere ved at give både færdiglavet og hjemmelavet mad.
Så ingen grund til at føle sig forkert fordi man køber færdiglavet børnemad - grønt lys herfra :)
Håber du er hjulpet lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske