Svar: Humørsvingninger - 7 mdr.
5. august 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Anja
Det lyder som om at der sker rigtig meget med jeres dejlige lille dreng i øjeblikket og at han derfor har lidt ekstra behov for fysisk nærhed og kontakt. Det er naturligt svært for ham at være alene længere tid af gangen, han har meget svært ved at forholde sig til at du går ud i køkkenet og han er i stuen - det hjælper lidt, når han begynder at kunne følge efter dig :)
Han har også ondt for tænder og føler sig sikkert generelt lidt skidt på grund af det - selvom det er værst lige når de bryder igennem, så murrer det jo i gummerne og især hvis der kommer flere tænder igennem på en gang, så kan det være slemt.
Hans øgede motoriske udvikling og lyst til at udforske verden og bruge sig selv er vigtig og det er super godt at han allerede er begyndt at krybe og også gør de første tegn på at skulle kravle. Men det giver lidt udfordringer, fordi han på den ene side gerne vil forsøge selv og på den anden side stadig ikke magter stillingsændringer på egen hånd - så han har brug for din hjælp, men skubber dig også væk - eller vil gerne sidde lidt på skødet og så alligevel ikke :)
Hans opvågninger om natten lyder som behov for ekstra tryghed og nærhed. Han falder til ro med vand og sut og når han sover hos jer - det er fint, giv ham bare den tryghed i en periode, men vær opmærksom på at han jo også bliver mere og mere bevidst og derfor naturligt vil kunne begynde at vågne fordi han forventer at skulle over til jer. Så prøv stille og roligt at tage ham op, berolige ham, få ham til at slappe af og put ham så tilbage i egen seng igen - hvis ikke med det samme, så når han sover, så han stadig oplever at vågne i sin seng om morgen og stadig forbinder sin seng med det sted, hvor man sover :)
Pyt med at han lige nu foretrækker den milde grød, det er sikkert tænderne der spiller ind her. Du kan prøve at blande lidt havregrød sammen med ris- eller hirsegrøden for at gøre den en lille smule mere mættende. Men ellers må grøntsagsmosen til frokost dække hans behov og så de små mellemmåltider du kan give ham.
Det kan være en god idé med ristede rugbrødsbjælker og andre lidt hårde brødskorper for ham, netop når han har ondt i gummerne. Her skulle agurk også have en god virkning og være et gammelt husmoderråd mod ømme gummer ved tandfrembrud. Men vær ekstra opmærksom nu hvor tænderne er der, så han ikke bider for store stykker af.
Så hos jer lyder det som en fase, en udviklingsfase I skal igennem lige nu, så ændrer det sig igen :)
Håber mine tanker giver lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske