Svar: Sengelægning og søvn
5. august 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Børn gennemgår forskellige faser i deres udvikling og vil i nogle perioder udvikle sig rigtig meget både mentalt og fysisk. Når de tager disse udviklingsspring, så kalder man det ofte tigerspring og det kunne godt lyde som om at I lige nu går igennem en sådan fase, et sådan spring.
Fasen her er kendetegnet ved at jeres datter generelt virker lidt mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Hun vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom hun er på din arm.
Hun begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder hun nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder hun også at vende sig fra ryg til mave og omvendt og hun forsøger også at krybe lidt hen over gulvet, ofte baglæns i starten, hvilket giver stor frustration.
Jeg tænker at den øgede uro du oplever om dagen, den manglende evne til at overgive sig til søvne, koble fra og lukke af for verden, det øgede behov for at blive trillet og lullet i søvn osv. alt sammen godt kan hænge sammen med at din datter lige nu udvikler sig rigtig meget, så prøv at lægge mærke til, om hun mon øver nye færdigheder :)
Det kan også tænkes at hun begynder at have behov for lidt mere mad, netop fordi hun er så opmærksom på verden, så lader hun sig også let forstyrre, når hun skal spise og får derfor ikke helt det ind, som hun egentlig har behov for. Prøv derfor at vær opmærksom på at hun lige nu måske skal ammes lidt mere end hun tidligere er blevet.
Jeg sender en dagplan som den kan se ud for en pige din din datters alder:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur. Har evt. behov for 2 amninger, hvor der ligger en skiftning imellem. Nogle børn har også brug for en ekstra amning kl. 7.30 hvor dagen begynder, og skal så ammes igen inden de puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13, tidspunktet afhænger af hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-16.30: Ammes og puttes til 3. lur
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20. Igen afhænger tidspunktet af hvorvidt hun har sovet powernap sen eftermiddag og hvor sent den ligger
Sen aften 23: Ammes
Midt nat 03: Ammes - de fleste børn er 6 måneder inden de kan springe denne amning over.
Det er vigtigt at hun dagen igennem imellem sine lure bliver aktiveret både fysisk og mentalt. Hun skal opleve, bruge sig selv og blive træt på flere måder for at sove godt. Hun er en baby nu, der skal aktiveres rigtig meget og det er vigtigt at hun generelt ikke skærmes for meget, men netop får de stimuli hun har behov for. MEN når hun så skal puttes, så skal du genindføre jeres putteritual med puden, de beroligende ord osv. som hun kender og føler sig tryg ved.
Jeg håber at ovenstående tanker om udvikling og planen for dagen giver dig en idé om, hvad der evt. foregår hos jer og hvordan I kan komme lidt videre :)
Fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske