Brev:
Temperatur om natten, jerndråber og vuggedød
5. august 2009
Alder:
6 mdr.
Temperatur om natten, jerndråber og vuggedød
Hej Helen.
Jeg skrev til dig igår, for at få dig til at se vores døgnrytme igennem. For ikke at blande tingene vælger jeg at skrive to seperate breve, da jeg har flere mindre spørgsmål.
1: Hvilket er det største og noget, der fylder meget da det går ud over min nattesøvn. Det omhandler hvordan jeg sikrer, at Emilie har den rette temperatur om natten. Hun sparker konsekvent dynen af. Når hun sover, kan jeg dog lægge den over hende, hvis hun føles kølig i nakken. Men det er ikke holdbart, at jeg vågner ca hver anden time, for at tjekke om hun fryser/sveder.
Og hvordan er man egentlig sikker? Jeg ved godt, at jeg skal mærke i nakken, men jeg synes godt, at hun kan virke lidt kølig, hvor hun virker til at sove rigtig godt og tungt!! Har du nogle råd til, hvordan jeg kan sove og vide, at hun ikke fryser eller har det for varmt? Hun sover i en tynd natdragt uden fødder. Bryder mig ikke om at give hende mere på, da det jo ofte er rimelig varmt kl 19.30, hvor hun falder i søvn, men omvendt bliver det meget køligt ud på natten. Vi har døren åbent fra soveværelset og ud i en tilstødende værelse, herfra har vi an altandør åbnet helt ud.(hun kan på ingen måde få træk). Ud på natten lukker jeg døren ud i det andet værelse. Generelt er det rimelig køligt hvor vi sover. Kan en tynd sovepose til baby være vejen, eller får hun det alt for varmt i den!!
2: Jeg skal blankt indrømme, at jeg altid har tjekket mit barn ofte for, om hun trækker vejret. Desværre kan jeg fortsat godt komme til at gøre det lidt mere end hvad godt er. Hvornår siger man, at risikoen for vuggedød er væk?
3: Hvis de får 400 ml mee i døgnet så behøver vi ikke at give jerndråber. Hun ammes delvist. Hvad hvis hun får eks 200 ml mee i døgnet, skal vi så give hende halv dosis jerndråber eller?
Håber du vil hjælpe mig lidt med mine spørgsmål.
Med venlig hilsen
Stine