Svar: Vågner om natten og drikker vand
5. august 2009
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Som jeg læser din beskrivelse af jeres datter og jeres situation, så ser jeg at I har to problemer:
1. Jeres datter drikker store mængder vand om natten - 600-750ml fordelt over hele natten igennem
2. Jeres datter får en flaske mælk inden sengetid, et ritual I gerne vil ændre på.
Der kan naturligvis sagtens være en sammenhæng mellem flasken inden sengetid og flaskerne jeres datter søger hele natten igennem. Hvis hun er afhængig af flasken og det at have den i munden for at kunne falde i søvn, så vil hun søge flasken og være ulykkelig indtil hun får den - og det vil hun gøre hele natten, hver gang hun skifter søvnfase, drømmer, sover let, sover dybt, drømmer igen - ja så vil hun vågne op, klynke og ikke falde til ro før I giver hende flasken igennem. Derfor er det vigtigt at hun lærer at falde i søvn uden flasken i munden, for på den måde også at kunne sove uden, når hun om natten har sine små opvågninger.
Min umiddelbare tanke er, at det vil være alt for stor en mundfuld at fjerne alle flasker på en gang. Derfor synes jeg at I skal bibeholde flasken med mælk inden sengetid og lade hende finde roen med den. Den er en del af hendes putteritual og hun falder til ro, og føler sig tryg ved at skulle sove, når hun får sin flaske. MEN det er så vigtigt at hun ikke falder i søvn med flasken, men lærer at lukke øjnene uden den afhængighed. I skal altså sikre jer at hun lige når at registrere hvor hun ligger og der lulle hende til ro. Det er meget vigtigt at hun falder i søvn der hvor I ønsker hun skal sove - hun må således ikke falde i søvn i jeres favn, i jeres seng eller andre steder og blive flyttet når hun sover. Hun skal have sin flaske, men flyttes til sin seng og registrere at det nu er der hun ligger.
Om natten når hun så vågner og søger sin flaske, så må I i første omgang tilbyde hende den, men der skal skrues kraftigt ned for mængden af vand. Hun får altså flasken men får mindre og mindre vand, så hun til sidst helt kan undvære.
Samtidig med at I putter hende, så skal I give hende en substitut for flasken. I skal indføre et nyt ritual, en godnathistorie, en bestemt sang, en bestemt måde at kærtegne hende på, en bestemt sutteklud, bamse, dukke eller lignende som hun konsekvent puttes med når hun skal sove. Stille og roligt skal denne substitut så erstatte flasken og hun skal således lære at finde roen med den nye ting I har valgt.
Så det bliver en lidt længere proces I skal igennem, men det lyder som om at det er vigtigt for jeres lille pige, at I netop tager det i etaper, så hun kan følge med mentalt. Hun bliver alt for ulykkelig ellers ... :)
Jeg håber I kan bruge mine tanker videre frem, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske