Svar: Min søn sover uroligt
4. august 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Nina
Rigtig dejligt at høre, at Frederik er begyndt at spise lidt mere og både får lidt færdiglavet og lidt hjemmelavet. Han er nok en dreng som på nogle punkter skal have lidt mere tid end sin søster - og på andre punkter vil han så overhale hende - vent og se :)
Det er helt normalt at børn i 9 måneders alderen sover uroligt, lægger sig op i kravlestilling, rokker frem og tilbage og græder frustreret - det er faktisk mere normalt at de gør det, end at de ikke gør det, så lige her følger Frederik altså bogen mere end sin søster ...
Man har faktisk en betegnelse for det,- "head-banging" kalder man det, når de gentagende gange ligger sig op i kravle stilling og slår hovedet ind i gavlen på sengen. De gør det i søvne og det er en periode som normalt vare et par måneder. Det ses især i 8-10 måneders alderen og det ændrer sig igen. Imens det står på, må man prøve at lege med urolige nætter og behov for mor eller far til stillingsskift og beroligelse :)
Jeg anbefaler normalt at man først skærer ned til 2 flasker, svarende til 400ml mme dagligt i 10 måneders alderen. Det er den mængde barnet har behov for, for at få jernbehovet dækket indtil 12 måneder. I 8-9 måneders alderen trives de fleste børn med 3 flasker dagligt .. men det er klart at hvis man har et barn som kan indtage 250ml i en flaske, så er 2 flasker fint, men har man et barn som kun drikker 150 af en flaske - ja så er mindst 3 flasker nødvendigt ...
Det er ret flot at søster kan klare sig uden, måske hun også kun kan i nogle dage og begynder at vise behov for mere .. det må tiden vise. Men Frederik lyder til at have behov for den ekstra flaske og han er jo et lille myr som godt kan bruge det ekstra, så jeg vil anbefale at I bibeholder den sene aftenflaske. Den burde ikke påvirke hans indtag af mad om dagen.
Når I beslutter at den skal væk, så vil jeg anbefale jer at skære ned i mængden, så han får mindre og mindre og vender sig til at undvære stille og roligt.
Håber I kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke med dem begge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske