Svar: Mange bleer
4. august 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Lea
Så længe Matthes trives, vokser og udvikler sig som han skal, har god appetit og i det hele taget virker til at have det rigtig godt, så ville jeg ikke bekymre mig omkring hans afføringsmønster. Det er klart, at hvis han får vandtynde, ildelugtende afføringer eller hvis du synes mængden og hyppigheden tiltager og virker meget unaturligt, så skal du naturligvis reagere.
I første omgang vil man normalt anbefale dig at se på hvordan du sammensætter hans kost. Det er rigtig dejligt at han har god appetit og spiser varieret, hvis børn har meget hyppige afføringer og løs mave, så kan det være en idé at tilbyde lidt mindre frugt og lidt mindre fiberholdigt mad.
Mange af os spiser jo meget sundt, det vil sige at vi spiser mange grøntsager - ofte rå grøntsager, vi spiser meget frugt, og vi spiser meget fedtfattigt. I mange familier drikker man også forholdsvis store mængder frugtjuice og saft - "drik dine grøntsager" osv. er blevet mere populært og kan være rigtig godt, men små børn har ofte behov for en lidt federe og mindre fiberrig kost end vi har.
Hvis børn får alt for mange fibre og fedtfattig mad, kan de altså få løs mave og ved fortsat at sikre dem fedt nok og sammensætte kosten med kogte grøntsager i stedet for rå, give dem fiberholdigt brød uden hele kerner, give den tykmælk og lignende som naturligt holder gang i maven - ja så minimere man ofte også antallet af afføringer og holder maven igang naturligt og på en passende måde.
Det er ikke mit indtryk at du allerede giver Matthes råkost og groft brød, så hos jer handler det nok om at han bare har en livlig tarmmotorik og så længe det ikke giver problemer, så er det trods alt bedre end forstoppelsesproblemer ... :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske