Svar: Æg - 2 år, 9 mdr.
4. august 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære Karoline
Normalt siger man at børn kan få 1-2 æg om ugen. Æg kan indgå i farsretter, postejer eller gives hårdkogt. Vælger man at lave en omelet eller lignende, hvor ægget ikke er kogt helt igennem, så anbefales det at man bruger pasteuriserede æg på grund af faren for smitte med salmonella.
Det handler om at barnets kost skal varieres så meget som muligt og giver man æg hver dag, så er variationen ikke særligt stor. Så vidt jeg forstår, så handler det altså mere om at sikre et varieret indtag end om et maksimum af indtag.
Det er rigtigt at du får givet din dreng lidt ekstra protein, når du giver ham æg. Men protein får han også via f.eks. kød, indmad, mælk og fuldkornsprodukter og det er vigtigt at du også giver ham disse fødevarer. I madpakken kan f.eks. sagtens være en frikadelle, et kyllingelår eller lignende, som han kan gnave og synes er lidt lækkert :)
Jeg har tidligere prøvet at finde noget omkring kolesterol og æg. Det jeg har fundet ud af er, at selvom æggeblommen har et relativt højt indhold af kolesterol, så er det først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.
Det er også sådan at der hos mennesker er fundet meget store forskelle, således at nogle mennesker kan spise rigtig meget æg uden at det ses på blodets kolesterolindhold. Andre mennesker kan ikke indtage ret meget æg uden at det vil give udslag på en blodprøve.
Der skulle også være undersøgelser som viser at æg kan være med til at ændre balancen mellem det "dårlige" kolesterol (LDL-kolesterol) og det "gode" kolesterol (HDL-kolesterol).
Da man ikke ved, hvordan den enkelte reagerer på æg's indhold af kolesterol, er det for voksne almindeligt anbefalet ikke at spise mere end 3-4 æg om ugen. Det gælder også, hvis man har fået konstateret forhøjet kolesterol.
Derfor lyder anbefalingen til børn, små og mindre børn altså 1 til max 2 æg om ugen, så lidt på madpakken en gang imellem burde altså ikke skade :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske