Svar: Vil ikke falde i søvn
4. august 2009
Alder:
16 mdr.
Kære Thora
Jeg formoder at I har haft en rigtig dejlig ferie, det har været skønt at være sammen 24 timer i døgnet og din datter har virkelig nydt det. Nu starter hverdagen igen, det er hårdt at være tilbage i vuggestue, det er rigtig hårdt at skulle undvære mor og din datter reagerer naturligt på dette skift.
Samtidig har hun lige nu den alder, hvor hun begynder at kunne forholde sig til at du er i stuen og hun er i soveværelset og hun protesterer naturligt over at I ikke er sammen. Hun er nu stille og roligt bevidst om at du stadig er oppe, hygger dig og har det rart - mens hun skal ligge og sove alene. Derfor protesterer hun, når hun bliver puttet og er glad og tilfreds, når du tager hende med ind i stuen og I to så hygger jer sammen. Din datter kender ikke klokken og ved ikke at hun skal sove, for at være frisk i morgen - hun vil bare gerne hygge og have det dejligt sammen med dig - det har hun jo haft i ferien, så hvorfor skal det pludselig laves om ...
Du skal naturligvis sikre dig at hun er træt nok og parat til at sove, når hun bliver puttet og så skal du nok bruge lidt tid på at sidde sammen med hende, og tale med hende om dagen, hvad der er sket og stille og roligt få hende helt ned i gear.
Det vil være en rigtig god idé at tale med hende om dagens forløb,få sat ord på hvad der er sket, det kan hjælpe på hendes tankemylder og give hende lidt ro, så hun bedre kan sove: "I dag har været en god dag. I morges da du vågnede, puttede kom du ind og puttede hos mor og det var rigtig dejligt. Så stod vi op og fik morgenmad og så kom du i vuggestue, hvor du legede med ...." osv. Altså hjælpe hende med at sætte ord på alle tanker og oplevelser, få bearbejdet alt det der er sket i løbet af dagen - ingen af os kan sove hvis hovedet er fyldt med myldrene tanker og samtidig også anerkende hendes lyst til at dagen varer lidt længere, hendes behov for at have dig lidt mere nær lige nu :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske