Svar: Opdateringer til madplan
4. august 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Frederiks mor
Dejligt at høre, at I har fået gang i lidt mere skemad og det er rigtig fint at du giver ham grøntsagsmos med kød fra glas til frokost :) Prøv om du om aftenen ikke kan få ham til at spise mere af jeres mad og mindre grød, han må få stort set alt nu og kniber det med den grove mos, så vil han måske bedre kunne spise mad i små tykker ...
Det er sådan, at nogle børn har rigtig svært ved at finde ud af grov mos. Det er ligesom at maden der kommer med ske, den forventer de bare skal synkes og derfor kløjs de i maden, når den pludselig er meget klumpet. Derimod kan de sagtens finde ud af at tygge, hvis man giver dem små bidder ind i munden og det kunne godt være tilfældet hos jer :)
Da Frederik ammes og er blevet det hele tiden, så har han ganske givet en ret god kæbemuskulatur og burde ikke have problemer med at tygge! Jeg tænker derfor at du skal prøve at give ham mere adskilt mad, forstået på den måde, at maden der kommer med ske, den er fortsat blød eller blendet og skal mere eller mindre bare synkes, men maden du giver ham med fingrene eller med gaffel, den skal tygges.
Når du giver ham små bidder ind i munden, det kan være små bløde brødhapsere, små stykker af indmaden af en frikadelle, små stykker kogt kartoffel eller lignende, så giv ham det ind i siden af munden, så han med det samme tygger sammen omkring det. Hvis han får det ind foran i munden, så kan han have svært ved at styre det med tungen, så ind i siden af munden, så han starter med at tygge.
En plan for dagen til et 7-8 måneders barn, der skal igang med at tygge lidt mere kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Grød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør i små bidder, ostebjælker at gumle på, frisk frugt i hånden, frugtmos med ske (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 12: Grøntsagsmos fra glas med kød, suppleres med små bidder af brød, gerne med forskelligt smørbart pålæg - leverpostej, rognguf, makrelguf, sildepostej eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør i små bidder som om formiddagen, lidt frisk frugt og bær, frugtmos, vand af kop
Aften 18: Familiemad - og mere og mere mad der smager af noget. Gerne ris med sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, farsbrød, laks, rødspættefilet osv. Maden tager udgangspunkt i den mad I spiser og det er fint at mose kartofler med sovs eller ris med sovs og så give små bidder af indmaden af en frikadelle ved siden af. Hvis I spiser noget, som ikke er børneegnet, så er det bedre at supplere med mos fra glas end at give ham grød ... Vand af kop.
Ammes og puttes i egen seng ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og puttes tilbage til egen seng og sover her til næste morgen tidlig, hvor han kan komme over og blive ammet i mors seng.
Som du kan se forsvinder amningen om formiddagen først og din dreng skal således lære at sove uden at få bryst her. Stille og roligt skal han også lære det til de andre sovetider og det er generelt vigtigt at du ammer ham og putter ham på det tidspunkt, hvor han lige når at registrere at han er ude af din favn og sover i sin seng, men hvor han er træt nok til at falde i søvn i sengen. Han skal altså ikke være spilvågen, når du putter ham, men træt nok til at du kan lulle ham til ro, der hvor du ønsker han skal sove. Og det er vigtigt at starte om dagen og overføre ritualerne til om aftenen.
Du bør således gøre noget aktivt for at lære ham at sove i sin seng og føle sig tryg ved at blive puttet der, det kommer ikke af sig selv - hvis han kunne, ville han naturligt vælge at sove i din favn. Så du bliver nødt til at gøre ham tryg ved sengen og lære ham at sove der. Du er der for ham, du beroliger, nusser, kærtegner osv. men lærer ham stille og roligt at sove godt uden at være i tæt favn :)
Planen jeg sender skulle gerne passe nu og når I skal på ferie og det meste mad vil I kunne købe på feriestedet. Han kan spise stort set alt i 8 måneders alderen, så det burde ikke være et større problem. Jeg ved ikke hvordan I skal bo eller hvor I skal til, men det kan være fornuftigt at have lidt færdiglavet grød og en elkoger på værelset, så man kan lave en lille portion mad til ham, hvis han bliver sulten uden for normal spisetid ... Men brød, yoghurt, frugt osv. kan jo købes på stedet og mange steder sælger de også færdiglavet børnemad på glas.
Faktisk er det ofte en fordel at prøve maden fra andre lande, fordi den smager anderledes, det er nyt og spændende og dt fanger barnets interesse :) Færdiglavet børnemad tilpasses de forskellige lande og landenes kultur, så en risgrød i Danmark smager ikke som en risgrød i Spanien og hvor der normalt vil være kylling i et glas med grøntsagsmos i Danmark, er der måske kanin i et glas fra Italien ...
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med ham og rigtig god rejse, når I kommer dertil :) Det bliver rigtig dejligt for jer alle med en ferie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske