Svar: Overgang til fast rytme
4. august 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Michelle
Det er rigtigt at man i 2 måneders alderen godt kan begynde at arbejde på lidt mere fast rutine omkring søvn. Det handler ikke om at barnet kan puttes til bestemte tider og at man kan regne med at barnet sover lure af fast varighed, for dagene er stadig meget fleksible og hun vil naturligt sove forskelligt dag for dag - sådan er det altså stadigvæk.
Men det du kan gøre, er at indføre en fast måde at putte hende på, et fast putteritual og det vil hjælpe jer på sigt. Det at blive puttet på samme måde dag og aften, med den samme klud, den samme sut, den samme sang, blive lagt i samme barnevogn, trille lidt osv. det giver genkendelighed og på sigt større ro. Det forbereder barnet på hvad der skal ske og barnet vil stille og roligt bedre kunne overgive sig til søvnen og sove godt.
Derudover kan du forsøge at arbejde på 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og du kan prøve at gå ud fra, at din datter max er vågen 2 timer mellem hver lur, så skal hun have mad og puttes igen.
Når hun er vågen og aktiv skal du hjælpe hende med at bruge sig selv både fysisk og mentalt. Hun skal pludres med, leges med, bæres rundt og kigge på verden, hun skal kigge på dig, du skal synge for hende osv. Så skal hun skiftes og så skal hun have mad og du må meget gerne amme fra begge bryster mellem hver lur, så du starter med at amme hende fra den ene side, når hun vågner af en lur, skifter hende osv. og så ammer du hende fra modsatte bryst inden du putter hende igen. Når hun så vågner næste gang, så starter du der, hvor du sluttede sidst, lader hende spise godt og effektivt der, pludrer, skifter hende og tilbyder så modsatte bryst inden hun atter puttes til at sove.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske