Brev:
Overgang til fast rytme
4. august 2009
Alder:
2 mdr.
Overgang til fast rytme
Hej Helen,
Tak for dit svar sidste gang. Jeg kan sige at jeg fik vejet min datter en gang til 10 dage efter hendes 5-ugers undersøgelse og hun havde taget 200g på, og det sagde lægen var fint.
Nu vil jeg gerne have lidt hjælp til hvordan vi får indarbejdet en lidt mere fast rutine herhjemme. Min datter er 2 måneder gammel nu, og min mand og jeg har diskteret hvorvidt vi kan begynde at indføre en mere fast rutine. Han læste i et blad hos lægen at man kan så småt begynde nu ved 2 måneders alderen, men jeg synes stadigvæk at det skifter så meget fra dag til dag at det er måske for tidligt at starte nu, eller?
Lige nu følger vi hendes rytme og hun får man når hun er sulten, sover når hun er træt/kan falde i søvn, osv. Det eneste der ligger fast er at hun - for det meste - sover mellem kl. 22 - 5, måske afbrudt en gang af en amning ca. kl. 2 om natten. Men ellers sover hun ikke på bestemt tidspunkter i løbet af dagen, og er vågen meget forskelligt i løbet af dagen. ...
...
Om aftenen, fra ca. kl. 18.30 - 21 er hun også meget pylret og virker utilfreds og vil helst amme konstant. Vi kan næsten sætte et ur efter hende!
I nat var hun dog lysvågen fra kl. 22-24 selv om jeg prøvede at amme i mørket i soveværelset hvor der var stille og hun plejer at sove. Så sove hun til kl. 5.30 og blive ammet og i stedet for at falde i søvn igen som hun plejer, vågnede hun og begyndte at smile/grine og "snakke". Hun var i rigtig god humør! Men jeg syntes selvfølgelig ikke at det var så sjovt.
Derfor vil jeg gerne have lidt hjælp til at finde ude af hvordan vi kan så småt begynde at få indarbejdet et rutine til dagen. Jeg ved at det er for tidligt at forlange en helt fast rutine, men hvornår burde vi kunne have en fast rutine og hvordan starter vi? Hvordan vil en rutine med en lille baby se ud? Jeg vil selvfølgelig helst ikke overstimulere hende, eller have en overtræt baby om aftenen.
Jeg glæder mig til at høre fra dig igen!
Med venlig hilsen
Michelle