Svar: Søvn uden at blive ammet
1. august 2009
Alder:
10 mdr.
Kære mor til to
Sygdom, øreproblemer osv. kan ødelægge alle gode søvnvaner. Det er enormt frustrerende, når man har oparbejdet gode rutiner og man så føler sig sat tilbage til start igen, fordi barnet blev syg ... det bedste man kan gøre er at tænke på, at man og især barnet, har kunne før, så kan det også lykkes igen :) Og når man har to børn og det kører med det ene barn, ja så opstår udfordringer med den næste ... :)
Din datters væskebehov er stort - ca 150ml pr kg / døgn skal du regne med og især i øjeblikket, hvor det er mere varmt, er det naturligt at hun om natten søger ekstra væske og en gang imellem også har behov om eftermiddagen. Det lyder meget fint at du ammer hende inden hun skal sove og igen tidlig morgen og har hun behov for en lille tår ekstra, for at finde ro, så er det naturligt og helt fint. Hun er også i en alder lige nu, hvor hun søger dig lidt mere, kan være lidt mere morsyg og tryghedssøgende og det er vigtigt at finde balancen imellem at give hende denne nærhed og samtidig holde igen, så hun ikke fylder sig med mælk - men det lyder som om at I hos jer godt kan finde ud af dette.
At hun vægrer sig mod at overgive sig til søvnen hænger sandsynligvis sammen med flere ting. Både at hun har været syg og forbinder det at skulle sove med noget ubehageligt. Når hun har haft væske på ørerne, så har det gjort ondt at sove. Ikke lige med det samme, men efter lidt tid, så er hun blevet vækket af smertejag i øret. Hun har sandsynligvis også være lidt forkølet i forbindelse hermed og når næsen klotter til, så bliver vejrtrækningen besværet og det gør det også ubehageligt at sove - det er en erfaring hun har med sig og det sidder ligesom lagret i hendes lille krop og det tager tid at få ændret dette.
Det er også sådan at børn i din datters alder ofte har en meget stor fysisk uro i kroppen, de har svært ved at finde fysisk ro, når de skal sove. De karter rundt, sætter sig op, lægger sig op i kravle stilling, sparker med benene, støder hovedet ind i sengekanten osv. Det hører med til alderen og udviklingen og det hjælper nogle gange at putte barnet på maven og stryge med en beroligende hånd på barnets ryg. Lade dine hænder have lidt tynge, lade hende mærke at du er der og hjælpe hende til at finde fysisk ro.
Hun oplever også rigtig meget med den alder hun har og alt hvad hun oplever skal bearbejdes i drømme om natten. Det betyder at hun på en gang har svært ved at sige godnat til dagen og alle oplevelserne og når hun endelig sover, så sover hun uroligt på grund af drømmeaktivitet. Der er således en stor fysisk og mental uro i denne alder, som man skal tage hensyn til.
Man skal naturligvis også se på hvor meget barnet sover om dagen, for at vurdere om barnet er parat til at sove om aftenen. Hvis barnet sover lang og sen lur i dagtimerne, så vil hun naturligt ikke kunne sove ligeså tidligt om aftenens, som hvis hun sover korttid om dagen ...
De fleste børn på din datters alder vil sove 2 lure dagligt, sammenlagt ca 2½ time og om natten vil de sove 11-11½ time, naturligt stadig afbrudt af mælk 1-2 gange.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske