Svar: Urolig dreng - 5 mdr.
27. juli 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Natasja
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun 2 lure dagligt og det er sandsynligvis derfor du nogle gange oplever det svært at få Alexander til at sove sidst på dagen ...
De fleste børn på Alexanders alder vil også ofte sove en kort formiddagslur, det er faktisk meget normalt at de kun sover 45-60 minutter, til gengæld sover de så en lidt længere middagslur.
Jeg vil anbefale dig at du ikke putter Alexander for sendt, men prøver at aktivere ham så der sker noget. Han skal stimuleres både fysisk og mentalt, han skal være fyldt med indtryk og være træt i sin krop, når du putter ham og så skal du putte ham lidt senere end du gør lige nu. At lægge ham til formiddagslur allerede kl. 8.30 er sandsynligvis for tidligt. Prøv at indføre et måltid inden putning og put ham så en time senere - altså 9.30.
Vågner han allerede efter en lille times tid, så tag ham op, aktiver ham, giv ham evt. bad om formiddagen, giv ham så masser af mad og så en flaske inden han atter skal puttes til middagslur. Det vil meget ofte være omkring kl. 13 - måske lidt senere, alt efter hvor lang en lur han har taget om formiddagen. Og prøv så at holde ham sovende her i stedet, så han efter en lang middagslur måske helt kan springe powernappen om eftermiddagen over. Gå evt. en tur med ham, fordi du derved kan holde ham sovende...
Jeg håber planen jeg har sendt dig i sidste mail og ovenstående uddybning hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske