Brev:
Mad fremover?
27. juli 2009
Alder:
5 mdr.
Mad fremover?
Hej Helen
Nu har jeg så endelig fået meldt mig ind.
Jeg blev d. 13 februar mor til den skønneste lille dreng efter en meget meget hurtig fødsel - jeg var første gangsfødende.
Vores første måneder var præget af megen uro - Alexander kunne ikke tage fat om brystet og først sent opdagede man et for stramt tungebånd. Det gjorde dog ingen forskel og siden han var 5 dage gammel har han fået flaske udelukkende med MME.
Jeg havde det skidt til at starte med, var rigtig ked af det osv. Og Alexander gylpede i et væk og skreg. Vi var til forskellige undersøgelser, men fik hele tiden besked på at vores dreng var sund og rask. Indtil en nat han kastede gammelt blod op hvor efter vi blev indlagt. Han havde mavemundsforsnævring og blev opereret knapt 8 uger gammel.
Efterfølgende skreg han bare videre - kolik sagde lægen - og efter zoneterapi blev det meget bedre. Fra han var 3,5 måned begyndte vi endelig at nyde hinanden som familie.
Alexander er nu 5,5 måned (om et øjeblik ihvertfald) og har siden han var 4 måneder fået grød med frugt og siden 4,5 måned kartoffel med forskellige grøntsager. Han elsker det. Han har hele tiden ligget over gennemsnittet for hvad han skal spise og lige nu ser hans måltider således ud:
Morgen mellem 6 og 7: vågner og vi hygger og putter. Står op og får tøj osv
7.15 - 7.30 får morgengrød (hirsegrød med forsk. frugtmos) ca 1,5 dl
8:30 ca: formiddags lur. Meget forskelligt hvor længe han sover. Han er meget meget svær at putte og vågner konsekvent efter 45 min. Er man hurtig med sut og putning kan han nogle gange sove videre
10-11 formiddagsflaske. 166 ml (150 vand + pulver)
herefter leg osv
13 ca puttes til lur og får ca 100ml
meget forskelligt hvor længe han sover. Så den næste flaske falder som regl omkring kl 15 - 166ml
herefter forsøger vi at få ham til at tage en lille lur inden aftensmaden, da det ellers er en meget lang aften.
17:45 spiser han sammen med os. Kartoffelmos med forskelligt grønt og lidt frugtmos til dessert. Her er det meget svært at se hvornår han er mæt. Generelt tror jeg Alexander har en tendens til at overspise - så det kan være svært at se hvornår han har fået nok da han ikke er særlig tydelig i sine signaler.
Herefter massage og hygge på sofaen til kl 19 ca - hvoreftr vi tilbyder han kamillethe. Vi har forsøgt med mælk her også, men det virker som om han så får for meget og derved møffer en del når han skal sove. Og da der har været mange maveproblemer tør vi ikke presse ham.
19.15 /19.30 bliver han puttet med 2 sange osv. har tendes til at blive meget ked - men som regl lykkes det inden for 30 min.
Herefter vågner han mange gange - men det er som regl nok med sut. Så får han en flaske et sted mellem 23 og 2 det svinger meget. (166 ml)
Og her kommer mit spørgsmål: Ser hans dagsrytme i forhold til mad fornuftig ud? Hvornår og hvordan introducerer jeg ham for næste måltid?
Alexander er en stor dreng på 8,4 kg og 68 cm.
Undskyld alt det indledende, men synes det var nødvendigt at fortælle baggrunden :)
Venlig hilsen
Natasja