Svar: Mindre amning mere mad
27. juli 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Marie
Det lyder helt rigtigt at I nu stille og roligt skal have skruet indtaget af rigtig mad op og indtaget af modermælk lidt ned. Din drengs mælkebehov er dog fortsat stort, så ammes skal han stadig, men det er vigtigt at han konsekvent tilbydes mere rigtig mad først og så mælk efterfølgende, ligesom han ikke længere behøver mælk midt nat ...
Jeg vil anbefale dig, at du prøver at starte et måltid med at give din dreng noget i hånden, som han kan sutte på. Alt efter tidspunktet på dagen, kan du variere det du tilbyder ham. Han kan f.eks. få blød frugt - det kunne være appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende som han kan sidde at sutte på. Han kan også få ristede rugbrødsbjælker, agurk eller en kartoffelbåd at sidde med selv og gnaske i.
Det at starte hvert måltid med at få noget i hånden som han kan gumle på, giver for det første en fornemmelse af hvad der nu skal ske, han bliver opmærksom på at det er spisetid og samtidig lærer han også at det man putter i munden kan smage forskelligt. Derudover så øver han sig mundmotorisk og det er vigtigt i forhold til at blive parat til skemad og spise mere rigtig mad.
Det vil også være rigtig godt at du varierer hans mad så meget som muligt. Det skal være spændende, virker indbydende i farvesammensætning og stille og roligt tage mere og mere udgangspunkt i jeres mad.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop (kan godt få et lille stykke frugt i hånden imens du gør grøden klar).
Formiddag 9.30: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Starter med lidt agurk, rugbrødsbjælker eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden som om formiddagen, frugtmos, vand af kop. Evt. amning efter behov
Powernappen begynder at blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og får igen gerne brødskorper, eller lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Tidspunktet afhænger af hvorvidt han har sovet eftermiddagslur eller ej. Sover i sin egen seng.
Sen aften 23-24: Ammes og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig i sin egen seng.
Hvis du ammer og giver mad efter ovenstående plan, så burde din dreng ikke vågne op om natten fordi han har behov for mad/væske, men han kan godt vågne fordi han har brug for hjælp til stillingsskift, brug for hjælp til at komme videre i søvnen.
Hvis du mener at han har brug for mere væske end du kan give ham af bryst eller kop, så må du naturligvis gerne give ham en flaske ... men som sagt, følger du ovenstående plan, så burde han være dækket ind :)
Som du kan se indgår der stadig 6 amninger i døgnet - 4 gange i løbet af dagen og 2 gange sen aften /tidlig morgen ... Måske forventer du lidt for meget af ham? I løbet af den næste 1½ månedstid vil behovet ændre sig lidt, du vil kunne fjerne flere amninger i løbet af dagen, men amningerne aften, sen aften og tidlig morgen vil normalt blive bibeholdt meget længe, det er de amninger der forsvinder sidst. Hvis du ønsker at trappe ud af amning, vil det være relevant at du giver flaske her i stedet for - mælken skal han have på den ene eller den anden måde :)
Jeg håber planen hjælper dig lidt på vej, fortsat held og lykke med ham.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske