Svar: Alt for mange natamninger
27. juli 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
Der er for mig at se ingen tvivl om at jeres dreng har problemer med sine søvnassociationer. Vi skelner normalt mellem de gode og de mindre søvnassociationer:
De gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Jeres dreng er afhængig af at få bryst for at kunne sove og i løbet af natten er han ved at blive afhængig af at ligge tæt op af dig, søge brystet og derved komme videre i søvnen.
Han har naturligvis brug for mælk og hans døgnbehov ligger på 4 amninger dagligt. Han har ernæringsmæssigt ikke længere behov for mælk om natten, men skal spise mere sufficient kost om dagen og netop nedsættelse af mælkeindtag skal gerne give plads til dette ... :)
Men han skal ikke længere falde i søvn med brystet i munden, han skal ikke længere sove tæt op af jer - han skal stille og roligt lære at sove uden den nære og meget tætte afhængighed af jer ... det er jeres udfordring.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange hver nat, vender os, skifter stilling, flytter på dynen osv. og det gør små børn også. At jeres dreng vågner mange gange natten igennem er helt normalt og det er så hans søvnassociation der skal få ham til at sove videre om natten. Og søvnassociationen skal her være noget, som på sigt ikke kræver jer rent fysisk.
En sut kan bruges en overgang, men vil så betyde at han skal lære at finde den selv, det bedste vil derfor være, hvis han kan lære at komme videre i søvnen uden noget i munden. Det er sådan at hver gang han skifter søvnfase, vågner lidt op, så vil han registrere hvor han er, at alt er som det skal være og er det som da han faldt i søvn, ja så sover han roligt videre. Men er tingene ændret, så vågner han yderligere op og bliver urolig.
Jeg sammenligner det ofte med at du og din mand går i seng samtidig. I løbet af natten vågner du op, putter dig ind til ham ... men han er væk, sengen er tom. Du kan naturligvis ikke sove videre, bliver urolig og vågner yderligere op, lytter, hvor er han ... hører du ham ikke, så ender du med at stige ud af sengen, leder efter ham og først når du er beroliget og ved at han 'bare er ude at tisse' så kan du atter sove trygt videre.
Jeres dreng har brug for samme tryghed, han har brug for samme genkendelighed om natten for at kunne sove videre. Lige nu er genkendeligheden at ligge i favn og få bryst hos mor - og det skal ændres til noget andet.
Du efterlyser en plan som ikke er for hård og jeg tænker at uden gråd og protester sker det nok ikke - desværre. Men omsorgsfuldt kan det fortsat være og jeg tænker her at far har en vigtig rolle. Du kan amme som du plejer, give ham mælk og tryghed og putte ham trygt og roligt i seng, stå ved ham, holde ham i hånden osv. og far kan så tage over om natten, hvor brystet ikke skal til. Det kan også være at du er bedre til det, men husk hele tiden på at erstatte med noget andet, at give en ny søvnassociation og kom væk fra at skulle sove med bryst i munden :)
Start med at lære ham det om dagen og indfør samme ritual til aften og nat. Jo mere genkendelighed, jo mere tryghed og jo bedre er det. Det er også lettere om dagen, om natten hvor I er trætte er det sværere at stå imod ... og når han kan om dagen, så kan han også om natten.
Start med at lære ham at sove uden brystet i munden, lær ham derefter at falde i søvn med nærhed men uden at være i favn så han lærer at falde i søvn ved at I holder ham i hånden, snakker eller synger beroligende for ham :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre og kan se hvad der sker hos jer og hvad det drejer sig om.
Rigtig meget held og lykke med projekt "sov godt" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske