Brev:
Svine influenza, sprog, putte rutiner og være væk fra far
27. juli 2009
Alder:
18 mdr.
Svine influenza, sprog, putte rutiner og være væk fra far
Hej Helen,
I næste uge flyver jeg til Danmark på ferie i 3 uger alene med min søn og skal bo hos mine forældre. Til det har jeg nogle spørgsmål:
1. Risiko med svine influenza
Jeg har valgt ikke at tænke over svine influenza i det daglige og leve vores liv som hidtil, men nu advarer min børnelæge mig om den høje risiko med at flyve og råder mig til at putte en maske på Nicholas i flyvet (og mig selv). Er det virkelig nødvendigt? Min veninde som er sygeplejerske fra England siger at masker faktisk ikke gør en forskel og det er en falsk tryghed man får ved at bruge dem. Hvad mener du?
2. Sprog.
Jeg taler 85% af tiden dansk med Nicholas, 10% engelsk og 5% græsk. I vuggestuen taler de 100% græsk til ham og min mand taler 80% Engelsk og 20% græsk til ham. Synes du jeg skal tale lidt mere engelsk/Græsk til ham medens jeg er i Danmark, nu hvor han får så meget dansk fra familie og venner, så han ikke glemmer de 2 andre sprog eller vil 3 uger med 100% dansk og ingen græsk/engelsk ikke påvirke ham?
3. Putte rutiner
Nicholas spiser normalt klokken 18-18.30, bad kl 19, mælk kl 19.40 og i seng kl 20 hvor vi kigger i bøger i 5-10 min og så lægger han sig ned og sover inden for 5-10 medens jeg er i rummet. Kunne meget godt tænke mig at holde fast i vores lille rutine medens vi er i DK, men hvad gør jeg med den times forskel vi har? Når klokken er 20 på Cypern er den jo kun 19 i Danmark. Vi skal flyve med nat fly til DK med et stop på vejen så hans nattesøvn vil blive meget forstyrret den nat. Er det nok til at jeg kan overføre ham direkte til Dansk tid (Håber du forstår hvad jeg mener.... )
4. Være væk fra Far
Min mand har desværre ikke mulighed for at komme med os til Danmark pga arbejde, så Nicholas og ham kommer ikke til at se hinanden i 3 uger. Nicholas er nu 18mdr gammel så tænkte vi kunne tale med hans far over mobilen, samt over webcam/MSN, men tror du at Nicholas er for lille til at håndtere at kunne høre og se ham på den måde, men ikke face to face?
På forhånd tak for hjælpen
Varme sommerhilsner
fra Pia og Nicholas