Svar: Ammestop og søvn - 8 mdr.
26. juli 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Emilias mor
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen få deres mælkebehov fint dækket ved 3 amninger i døgnet og den mælk de kan få via maden i løbet af dagen. Hendes mælkebehov er fortsat stort - hun vil drikke 500-600ml hos dig (fordelt på 3 amninger) og hvis du stopper amning skal hun kunne indtage denne mængde på anden vis ...
Du skriver at hun får mme af kop i løbet af dagen og det er naturligvis en måde at sikre hende lidt ekstra mælk. Det er dog generelt en god idé ikke at give for meget mælk i dagtimerne, netop for at give plads til mere rigtig mad og så i stedet sikre mælkeindtaget aften, sen aften og tidlig morgen.
Jeg tænker at du nu godt kan begynde at give din datter en lille smule mere mad og måske lidt mere variation i løbet af dagen. Jeg tænker at det vil være svært at stoppe amning helt, hvis hendes behov skal dækkes, men du vil godt kunne amme mindre end du gør lige nu ...
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 8: Havregrød lavet med mælk, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frugtmos (jerntilskud), frisk frugt eller bær i hånden, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskellig smørbart pålæg, meget gerne fiskepålæg. Suppleres med rester fra aftensmaden, det kan være kogte grøntsager, kartoffelbåde, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende og suppleres også gerne med grøntsagsmos (det kan være mos fra glas), vand af kop.
Puttes til middagslur og kan få mme af kop inden lur
Eftermiddag 15-16: En ½ bolle med smør, ost, en lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, moset banan, rugbrødsdrys eller lignende, frisk frugt eller bær i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hun må få næsten alt hvad I spiser, naturligvis i en konsistens som hun kan kapere - men giv hende f.eks. gerne pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, farsbrød, frikadeller, laks, rødspættefileter, - hvad I nu får. Sørg for at der er mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Alt efter hvor meget hun har spist af aftensmad, kan hun suppleres med en godnatgrød inden sengetid.
Ammes og puttes til natten 19.30, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig i sin egen seng.
Prøv når du ammer hende, at få hende til at spise effektivt og længe, så du er sikker på at hun får den mængde mælk hun har behov for - og prøv så at lade far tage over om natten, hvor jeres datter må beroliges med nærhed, kærtegn osv. men uden bryst.
Prøv når du ammer hende at have en sutteklud eller puttebamse hos hende, så hun stille og roligt vender sig til og forbinder den med at skulle falde til ro. Put hende med denne klud eller bamse konsekvent hver gang hun skal sove og lad det stille og roligt være substitut for brystet, erstatning for amningen.
Hvis du ønsker at stoppe amning helt, så skal din datter have sin mælk på anden vis og skal kunne drikke forholds vis store mængder af en kop ... det ved jeg ikke om hun kan?
Når hun er 10 måneder, vil 2 amninger dagligt være passende, så på den måde arbejder tiden også for jer og hun bliver mindre afhængig af dig.
Medtænk også at hun ikke længere må falde i søvn med brystet i munden men skal lære at sove uden denne afhængighed. Hun skal altså ammes, men puttes imens hun stadig registrerer hvor hun ligger og lære at overgive sig til søvnen med sin sutteklud eller puttebamse.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske