Svar: Grød og vand af kop - hvornår?
26. juli 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Lise
Det er meget vigtigt ikke at starte for tidligt på skemad og vand af kop. Din datter har bedst af at få sin modermælkserstatning så længe som muligt og du bør tidligst begynde med anden mad, når hun er 4 måneder og kan du strække den til hun er 5-6 måneder, så vil det være rigtig fint. Da din datter er født lidt før tid, er det endnu mere vigtigt ikke at gå for hurtigt i gang, hendes tarme har brug for lidt tid til at modnes for at kunne nedbryde mere fast føde.
Når du på et tidspunkt skal starte med skemad, så vil det være en god idé at starte med lidt grød og starte i løbet af dagen, f.eks. til frokost. Hun skal ikke have mere end 4-5 tsk. grød af gangen og kun den ene gang dagligt og ved siden af skal hun have præcis samme mængde mælk som hun plejer. Mængden af grød øges langsomt over nogle uger og når hun begynder at kunne spise større mængder, så kan du begynde at give hende skemad to gange dagligt - her kan hun så få grød til frokost og grøntsagsmos til aften ... Men alt det kan vi tage til den tid. Lige nu er det vigtigste mælk til din datter.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen: Flaske og sover lidt videre
Formiddag: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost: Flaske
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske
Puttes til 3. lur
Aften: Flaske
Puttes til natten
Sen aften og midt nat: Flaske 1-2 gange efter behov
Som du kan se af denne plan, så vil det være rigtig fint, hvis din datter sover 3 lure dagligt og det lyder helt normalt at hun max kan være vågen 1½ time af gangen. Det ændrer sig lidt i takt med at hun bliver ældre :)
Det vil også være fint med 6-7 flasker i døgnet, hendes mælkebehov er stort og hun har stadig brug for mange hyppige måltider igennem en dag.
Det er rigtig dejligt at du kan mærke at hun nu begynder at være mere aktiv og opmærksom i sine vågne perioder. Brug tiden til at pludre med hende, gå lidt rundt med hende, lade hende kigge på dig og på verden omkring jer.
Med hensyn til hikke, så skyldes dette så vidt jeg ved, at der sidder en nerve mellem spiserør og luftrør. Når den nerve stimuleres så begynder hikken. Det vil sige at hvis man spiser og noget 'klemmer lidt i spiserøret' så kan det stimulere nerven og på samme måde kan en bøvs, som sidder i luftrøret stimulere nerven. Da forholdende hos børn jo er meget små, der er ikke ret meget plads imellem luftrør og spiserør, så stimuleres nerven imellem meget let. Derfor får små børn ofte hikke i forbindelse med at de spiser eller skal af med en bøvs.
For at få hikken væk igen, så er det vigtigt at stimulere på ny og derfor hjælper det at give lidt at drikke, når noget kommer ned gennem spiserøret, så flytter det igen lidt på sig, ændrer på pladsen og så holder hikken op - altså lige ind til barnet igen bøvser... Det hele hjælper dog i takt med barnet vokser og størrelsesforholdende ændrer sig naturligt:o)
At ACD dråber hjælper skyldes derfor at de kommer ned i spiserøret og påvirker nerven. Lidt mælk eller lidt kogt vand ville sandsynligvis give samme effekt :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske