Svar: Ideer til en madplan
25. juli 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Line
Det er en fin plan for dagen du skitserer, det lyder umiddelbart ikke som om at Louie mangler mad. Det lyder som om at han spiser fint fra alle fødevaregrupper, han får små hyppige måltider dagen igennem, hvilket er vigtigt for hans udvikling og dækning af hans energibehov og så fortæller du at han nogle dage spiser rigtig meget og andre dage mindre og det er helt okay, at der er forskel fra dag til dag. Du må tro på, at han har en naturlig evne til at regulere sit behov selv :)
Det er rigtig godt at du giver ham fisk som pålæg til frokost, du må meget gerne supplere med lidt grøntsager også. Det kan være grøntsagsmos eller det kan være kogte grøntsager som ærter, gulerod, majs, så han stille og roligt også kan begynde at øve sit pincetgreb. Du kan på samme måde også tilbyde ham lidt godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, rejer, muslinger eller lignende og på den måde få lidt mere variation i ham.
Om eftermiddagen kan du give ham lidt tykmælk, yoghurt eller lignende med forskellig topping. Det kan være revne æbler, moset banan, lidt rugbrødsdrys, müsli eller hvad I nu har. Nu hvor han er 9 måneder gammel må komælk og komælksprodukter gerne begynde at udgøre en større del af hans indtag :)
Du kan bage boller som I alle kan spise, gode boller er f.eks. havregrynsboller.
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Bollerne kan bruge som mellemmåltid både formiddag og eftermiddag :)
Om aftenen skal jeres dreng til at have mere og mere af den mad I spiser og meget gerne ris og pastaretter, samt kød, fisk, kartofler og forskellige grøntsager. Det vil være rigtig godt, hvis han får både mad i stykker og lidt mos - det kan f.eks. være frikadeller i stykker og kartofler moset med lidt sovs. I kan også give ham risotto, pasta med kødsovs eller lave lasagne til hele familien. Han må spise det samme som I andre og meget gerne få mad der smager af noget :)
De fleste børn trives med 3 amninger dagligt i 9 måneders alderen og det er således fint med lidt mme af kop og 2 amninger som nu. Omkring 10 måneders alderen vil 2 amninger ofte være nok, så jeres nuværende plan virker helt fint, hvad angår mælk.
At han vågner en del gange i løbet af natten hænger sandsynligvis ikke sammen med behov for mælk eller mad, men hænger sammen med den udvikling han går igennem lige nu. Han er rigtig godt igang med at udvikle sig både motorisk og mentalt, er måske begyndt at kravle og bevæge sig mere og mere rundt i verden på egen hånd. Det giver naturligt både fysisk og mental uro om natten, fysisk fordi han ligger sig op i kravlestilling og ikke selv kan komme ned i en rar stilling igen, mentalt fordi alle de oplevelser han har i løbet af dagen skal bearbejdes i drømme om natten. Så alder og udvikling spiller også ind på nattesøvnen her.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske